Blended learning: in mijn eigen tempo en mijn eigen leerstijl

Interview met Deelnemer Petra van Duijvendijk en docent Karin Croonen

18 april 2016
 

Deelnemer Petra van Duijvendijk en docent Karin Croonen

Petra van Duijvendijk werkt als psycholoog bij Trubendorffer in Utrecht. Ze volgt de basiscursus cognitieve gedragstherapie, waarvan het inleidende deel blended wordt gegeven: een deel van de bijeenkomsten is vervangen door online leren.

‘Ik koos in eerste instantie voor deze blended opleiding vanwege de lagere prijs. Maar toen we eenmaal van start gingen en de kinderziektes achter de rug hadden, bleek ik het ook heel leuk te vinden. In de digitale leeromgeving vind je zowel dingen om te lezen, te bekijken als te beluisteren, en zo komt de opleiding tegemoet aan verschillende leerstijlen. Ik leer zelf het beste als me dingen worden verteld en voorgedaan, dus het was voor mij echt een pluspunt om de filmpjes van de hoorcolleges en de instructievideo’s te hebben en ze bovendien in mijn eigen tempo te kunnen bekijken. Ook de afvinklijstjes om mijn voortgang bij te houden heb ik veel gebruikt. Ik mis die mogelijkheden wel nu ik de vervolgmodule doe, die nog niet blended is. Maar ik merk ook dat ik de stof uit het inleidende deel goed beheers omdat ik er zo actief mee heb gewerkt.’

'Je kunt er zoveel meer mee'

Karin Croonen

Karin Croonen is docent cognitieve gedragstherapie aan de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog. Ze gebruikte onlangs voor het eerst de blended module die oorspronkelijk ontwikkeld is voor het bij- en nascholingsaanbod van de RINO Groep.

‘Onze module cognitieve gedragstherapie, die onderdeel is van de GZ-opleiding, werd door de deelnemers altijd heel goed beoordeeld, maar hoofddocent Florien Mooij en ik vonden het een uitdaging om te zien wat de meerwaarde van de blended module voor het inleidend deel zou kunnen zijn. Met een paar kleine aanpassingen konden we hem zo gebruiken. Het is me heel goed bevallen. Je kunt zoveel meer met blended learning: de kennisoverdracht laten plaatsvinden in de voorbereiding zodat je in de bijeenkomsten kunt focussen op oefenen, allerlei werkvormen gebruiken, instructiefilmpjes en andere informatie aanreiken waar in de groep geen ruimte voor is, mensen op afstand laten samenwerken, de individuele voortgang volgen. Het is wel belangrijk om een goed evenwicht te bewaren met de bijeenkomsten: daarin kunnen we oefenen, casuïstiek inbrengen en inzoomen op waar de deelnemers vastlopen. Ik vind blended learning echt een investering in kwaliteit. We zijn nu in gesprek met een groep docenten en technici om ook de vervolgmodule blended te gaan maken.’