Regievoering voor gedragswetenschappers  (A2516)

€ 875

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 8 april 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe geef je leiding aan een divers samengesteld team zoals een buurt- of wijkteam? Deze cursus geeft je handvatten om collega's met uiteenlopende eigenschappen en werkwijzen aan te sturen en de regie te voeren, ook in complexe situaties. Daarnaast ontdek je hoe je jezelf stuurt: in een-op-een contact, in een groep en binnen een netwerkorganisatie. Met deze kennis en vaardigheden sta je zelfverzekerd aan het roer van je team.
 
  • Inhoud

    Van gedragswetenschappers wordt in de huidige praktijk in toenemende mate verwacht dat zij naast inhoudelijk deskundig ook vaardig zijn in samenwerken en het aansturen en begeleiden van teams. In de huidige context van de (jeugd)hulpverlening ontstaan steeds meer netwerkorganisaties, zoals bijvoorbeeld de buurt- en wijkteams. Binnen teams spelen meestal verschillen in leeftijd, kennis en ervaring van medewerkers. Vooral bij netwerkorganisaties is vaak sprake van professionals die afkomstig zijn van verschillende organisaties. Dit geeft een heel eigen dynamiek die tot al dan niet complexe begeleidingsvraagstukken leidt. Deze cursus biedt handvatten om collega's en teams adequaat aan te sturen en regie te voeren, ook in complexe situaties.

    De volgende onderwerpen worden behandeld:

    Dag 1

    • basisbeginselen van leidinggeven
    • persoonlijk leiderschap
    • professioneel 'meestribbelen'
    • 10 gouden tips voor persoonlijk leiderschap
    Dag 2
    • teamontwikkeling en teamanalyse
    • veiligheid en vertrouwen
    • omgaan met weerstand
    • feedback geven en confronteren
    Dag 3
    • samenwerken met verschillende organisaties
    • diversiteit in disciplines
    • verschillen in visie en cultuur
    • metacommunicatie
    • conflicthantering

    Wat leer je?

    • Je leert omgaan met verschillen binnen teams, zelfsturing, houding en attitude.
    • Je doet inzicht op over  hoe je jezelf stuurt per situatie: op persoonsniveau, op groepsniveau en binnen een netwerkorganisatie.
    • Je bent in staat om globaal teams binnen de ketenzorg als sociaal systeem te benaderen en als professional verschillende en elkaar aanvullende perspectieven binnen de ketenzorg in te nemen.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Aan het eind van de cursus stel je een reflectieverslag (maximaal 3 A4) op van jouw persoonlijke leerproces, gebaseerd op de bij de cursus behorende competenties en geïllustreerd aan de hand van een casus.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Di. 13 mei 2025 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Di. 27 mei van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Di. 17 juni van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 18 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog

  • Docenten
    drs. Andries Schilperoord

    drs. Andries Schilperoord

    Drs. Andries Schilperoord is Gz-Psycholoog en heeft lang gewerkt in de jeugdzorg en kinder- en jeugdpsychiatrie. Hij werkt momenteel in de verstandelijk gehandicaptenzorg en is daarnaast werkzaam als docent bij de RINO Groep. Ook is hij voorzitter van de klachtenadviescommissie van de Raad voor de Kinderbescherming en doet hij als onafhankelijk psycholoog beoordelingen in de gesloten jeugdzorg.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
625 ms