Motiverende gespreksvoering  (A2595)

Bij adolescenten en (jong)volwassenen

€ 585

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 3 januari 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe krijg je je cliënten in beweging om hun gedrag ook echt te veranderen? Leer van Coen Metze hoe je de intrinsieke motivatie van mensen onderzoekt en vergroot, en oefen met gespreksvaardigheden en onderliggende technieken. Doordat je ook weerstand leert herkennen en hanteren, sta je voortaan steviger in motiverende gesprekken.
 
  • Inhoud

    Merk je dat je cliënten wel naar jouw adviezen luisteren, instemmen om daarmee aan de gang te gaan, maar uiteindelijk toch niet doen wat je hen adviseert? Vaak zeggen ze dat ze wel willen, maar uiteindelijk gebeurt er niets. Je blijft dan zitten met de vraag hóe je de cliënt in beweging krijgt, zodat het gedrag daadwerkelijk verandert. De motivatie om te veranderen is een goede voorspeller van de feitelijke verandering. Het is dan ook van belang dat je aandacht besteedt aan de intrinsieke motivatie voor verandering bij de cliënt en dat deze vergroot wordt. Motiverende gespreksvoering is een doelgerichte gespreksmethode waarbij de persoonlijke motivatie van de cliënt voor gedragsverandering wordt versterkt door het opsporen en verminderen van ambivalentie. Uit onderzoek blijkt dat motiverende gespreksvoering bewezen effectief is bij verschillende doelgroepen.

    Onderwerpen die aan bod komen:

    • basisgespreksvaardigheden
    • basisprincipes van motiverende gespreksvoering
    • het begrip ambivalentie en hoe je hiermee kunt werken
    • herkennen, ontlokken en verder exploreren van ‘verandertaal’
    • weerstand herkennen en er effectief mee omgaan
    • Naast het bespreken van de theorie, wordt de cursus praktisch ingevuld waarbij gebruik wordt gemaakt van een trainingsacteur

    Wat leer je?

    • Je bent in staat om intrinsieke motivatie tot verandering te onderzoeken en te vergroten. 
    • Je doet ervaring op met de gespreksvaardigheden en onderliggende technieken.
    • Je leert weerstand te herkennen en te hanteren.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Toetsen

    De cursus wordt afgesloten met een praktische toets. Je laat aan de hand van een eigen casus zien dat je de motiverende gesprekstechnieken op een adequate manier weet in te zetten.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums

    Omvang

    2 vrijdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    7 en 21 februari 2025

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Systeemtherapeut
    • Jeugdzorgwerker

  • Docenten
    drs. Coen Metze

    drs. Coen Metze

    Coen Metze is werkzaam als zelfstandig Gz-psycholoog en docent/trainer. Zijn werkgebied betreft onder meer de (justitiële) jeugdhulpverlening (trainingen, Pro Justitia rapportages), masteropleiding pedagogiek, postdoctorale opleidingen, supervisie gedragswetenschappers.Lees meer
  • Literatuur

    Verplichte literatuur:

    • Miller, W.R. & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering (3e druk). Gorinchem: Ekklesia. ISBN: 9789075569704
  • Reviews
750 ms