Merk je dat je cliënten wel naar jouw adviezen luisteren, instemmen om daarmee aan de gang te gaan, maar uiteindelijk toch niet doen wat je hen adviseert? Vaak zeggen ze dat ze wel willen, maar uiteindelijk gebeurt er niets. Je blijft dan zitten met de vraag hóe je de cliënt in beweging krijgt, zodat het gedrag daadwerkelijk verandert. De motivatie om te veranderen is een goede voorspeller van de feitelijke verandering. Het is dan ook van belang dat je aandacht besteedt aan de intrinsieke motivatie voor verandering bij de cliënt en dat deze vergroot wordt. Motiverende gespreksvoering is een doelgerichte gespreksmethode waarbij de persoonlijke motivatie van de cliënt voor gedragsverandering wordt versterkt door het opsporen en verminderen van ambivalentie. Uit onderzoek blijkt dat motiverende gespreksvoering bewezen effectief is bij verschillende doelgroepen.
Onderwerpen die aan bod komen:
- basisgespreksvaardigheden
- basisprincipes van motiverende gespreksvoering
- het begrip ambivalentie en hoe je hiermee kunt werken
- herkennen, ontlokken en verder exploreren van ‘verandertaal’
- weerstand herkennen en er effectief mee omgaan
- Naast het bespreken van de theorie, wordt de cursus praktisch ingevuld waarbij gebruik wordt gemaakt van een trainingsacteur