Diagnostiek is een belangrijk onderdeel van het werk van psychologen en orthopedagogen. Het doel van deze opleiding is om je een brede theoretische en praktische basis te bieden voor de diagnostische beroepspraktijk. Je krijgt een algemene basis in de verschillende onderzoeksdomeinen binnen het kind- en jeugdveld, ontwikkelt een professionele houding ten aanzien van diagnostiek en je leert diagnostische instrumenten bewust inzetten. De opleiding beslaat het gehele diagnostische proces van aanmelding tot adviesfase, volgens het model van de handelingsgerichte diagnostiek (HGD).
Deze opleiding is opgebouwd rondom de diagnostische cyclus. Je krijgt inzicht in hoe je het diagnostisch proces optimaal inricht, uitvoert én handelingsgericht maakt. Je leert daarbij methodisch te werken binnen de diagnostiek, en breidt je diagnostische kennis en vaardigheden uit. Verder staan we uitgebreid stil bij de diagnostische attitude en de hierbij horende gesprekstechnieken.
De eerste dagen maak je kennis met de diagnostische cyclus en het handelingsgerichte diagnostische model, leer je over de klachtennanamnese, het diagnostisch interview, de kindobservatie en het opstellen van onderzoekshypotheses. Daarna komen veel voorkomende onderzoeksdomeinen aan bod: intelligentie onderzoek, neuropsychologisch onderzoek, diagnostiek van opvoedingsfactoren en de ouder-kind interactie, sociaal-emotioneel onderzoek en persoonlijkheidsonderzoek. Per domein leer je over de belangrijkste diagnostische instrumenten en hoe je deze bewust inzet. In de laatste dagen leer je over het interpreteren van onderzoeksresultaten en de verwerking daarvan, over het integreren van resultaten, verslaglegging en gespreksvoering met ouders, kind een jongere over de onderzoeksresultaten.
Blended Postmaster opleiding diagnostiek bij kinderen en jeugdigen (DK25A)
€ 1.595
Mogelijk t/m 28 juli 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Tijdens deze opleiding leer je:
- de diagnostische besluitvorming op een wetenschappelijke en systematische manier te doorlopen
- de diagnostische en hulpvragen die zich voordoen bij de behandeling van de cliënt of verwijzer, te vertalen naar onderzoekbare en/of toetsbare vraagstellingen en/of hypothesen
- de psychodiagnostische vraagstellingen te formuleren waarbij onderscheid wordt gemaakt in typen vraagstellingen (onderkennend, verklarend, indicerend)
- differentiaal diagnostische overwegingen te hanteren
- een testbatterij samen te stellen, die aansluit bij de vraagstellingen
- de testresultaten te integreren en combineren, wat leidt tot een classificatie en een diagnostische beschouwing
- een onderbouwde afweging van de geadviseerde behandeling te maken
- de betrokkenen een duidelijke terugkoppeling te geven van het diagnostische onderzoek
- actuele theoretische inzichten te gebruiken
Werkwijze
Blended opbouw
De opleiding bestaat uit zes lesdagen. Iedere lesdag bestaat uit een klassikale bijeenkomst van 6 uur en 3 tot 4 uur aan online leeractiviteiten.
In de online leeromgeving ga je aan de slag met het verwerken van de theorie. Dat doe je door opdrachten te maken, videocasuïstiek te bekijken, deel te nemen aan online bijeenkomsten, samen met je collega-deelnemers presentaties voor te bereiden etc. Hierdoor is er tijdens de klassikale bijeenkomsten veel ruimte om je vaardigheden te oefenen, kennis verder te verdiepen en praktijkervaringen te bespreken.
In deze opleiding verwachten we een actieve werkhouding en goede organisatorische vaardigheden: het voorbereiden van de lesdagen en het doornemen van de literatuur vragen tijd. Hou hier alvast rekening mee.Toetsen
In deze opleiding wordt je voortgang getoetst aan de hand van een portfolio dat je tijdens de opleiding gaat vullen met casus-deelopdrachten en zelfreflectie op de leerdoelen. Aan het einde van deze opleiding moet je portfolio compleet zijn en worden ingeleverd. De hoofddocent geeft hierop zijn eindbeoordeling.
Wil je gezamenlijk met je hele team (onderdelen uit) deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op jouw verzoek incompany gegeven worden.
Klassikale lessen
Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.
- DatumsMa 27 oktober 2025 van 09:30-16:30
Ma 10 november 2025 van 09:30-16:30
Ma 24 november 2025 van 09:30-16:30
Ma 1 december 2025 van 09:30-16:30
Ma 15 december 2025 van 09:30-16:30
Ma 5 januari 2026 van 09:30-16:30
(omvang 57 uur)
Locatie: Rotterdam - Accreditatie
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Wordt aangevraagd
- NVO - Registratie Orthopedagoog-Generalist- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Wordt aangevraagd
- vLOGO - Vereniging Landelijk Orgaan Gz-opleidingen3 ECT Diagnostische modellen en strategieën
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Gz-psycholoog BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Orthopedagoog-Generalist BIG
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
Voor het volgen van deze opleiding is het van belang dat je actuele casuïstiek kunt inbrengen. Het zelf uitvoeren van een praktijkonderzoek is hierbij geen strikte voorwaarde. Deze postmasteropleiding is dan ook geschikt voor gedragswetenschappers die in een adviserende rol als professional betrokken zijn bij de diagnostiek.
-
Docenten
drs. Heleen Dekker
Heleen Dekker is werkzaam als klinisch psycholoog/psychotherapeut kind en jeugd. Ze is werkzaam op de afdeling medische psychologie van het Franciscus Gasthuis en Vlietland ziekenhuis. Eerder heeft ze lang binnen de SGGZ kind en jeugd gewerkt. Heleen is praktijkopleider voor de GZ- en KP opleiding en geeft les in diagnostiek voor de GZ-opleiding. Heleen is supervisor VGCt en geeft ook basiscursus VGCt kind en jeugd.
Lees meer - LiteratuurTijdens de opleiding dien je te beschikken over de volgende literatuur:
- Pameijer, N., Kramer, A. en Draaisma, N. (2024). Handelingsgerichte diagnostiek in de Jeugdzorg en JGGZ. Acco Uitgeverij B.V. ISBN 9789492398666
- Reviews