Soepelheid en afstemming horen niet van nature tot de bagage van mensen met autisme. Ook blijkt de omgeving, door tal van redenen, vaak niet goed op hen af te stemmen. De wisselwerking hiertussen zorgt voor disfunctionele regels en patronen die bij kunnen dragen aan onveilige hechting en/of leiden tot verdere stagnaties in de ontwikkeling, opvoeding en relatieproblemen. Naast autisme spelen vaak co-morbide problemen bij de cliënt met autisme een rol. Ook zijn er soms meer gezinsleden met autisme of andere (psychische) problemen. Dit kan de relationele dynamiek bemoeilijken en jou als hulpverlener voor extra uitdagingen plaatsen. Inzicht in de relationele context en systeemtherapie kunnen je helpen bij jouw behandeling van deze gezinnen.
In deze driedaagse cursus kijken we met een ‘systeemtherapeutische bril’ naar deze problematiek. In deze cursus wisselen theorie, praktische oefening/toepassing en beeldmateriaal elkaar voldoende af. Je leert hoe je de aanmeldingsklacht in de relationele context kunt zien en duiden. We zoeken niet zozeer naar oorzaken van de problemen, maar meer naar de in stand houdende patronen. Zo leer je om gelijktijdig naar de rol of betekenis van het autisme, eventueel andere pathologie en de relationele context te kijken. Dit voorkomt dat een kind of een partner eenzijdig de probleemdrager of geïdentificeerde patiënt wordt. In de systeemtherapie wordt dat circulair denken genoemd.
Vervolgens gaan we in op een aantal systeemtherapeutische behandelmethoden en technieken die je kunnen helpen bij de behandeling van gezinnen met autisme. Daarbij behandelen we in hoofdlijnen de inzet van de volgende methoden en interventies:
- basisbegrippen systeemtheorie
- samenwerkingsgerichte benadering
- elementen uit de structurele, oplossingsgerichte systeemtherapie
- geweldloos verzet/ nieuwe autoriteit/ emotiegerichte gezinstherapie
- hechtingsgerichte gerichte gezins- en relatietherapie
- non-verbale technieken (fysiek, creatief en interactief)
- overige methodes zoals psycho-educatie technieken