ADHD bij kinderen en jongeren  (B2576)

€ 880

Inschrijven

Mogelijk t/m 17 februari 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
ADHD is meer dan slechte concentratie, impulsiviteit en hyperactiviteit. Deze cursus behandelt de nieuwste wetenschappelijke inzichten over ADHD en comorbide stoornissen en problemen. Je ontdekt dat in de loop van de ontwikkeling van kind tot volwassene het zwaartepunt van de problematiek verschuift. En je leert hoe je daarmee rekening houdt bij diagnostiek en behandeling.
 
  • Inhoud

    ‘Nieuwste inzichten op gebied van ADHD, goede docenten, kan er gelijk mee aan de slag in de praktijk’

    Oud-deelnemer

    Als gevolg van uitgebreid onderzoek en klinische ervaring heeft de kennis over ADHD zich de afgelopen jaren in snel tempo ontwikkeld. De ‘klassieke’ kenmerken aandachts- en concentratiestoornis, impulsiviteit en hyperactiviteit blijken het topje van de ijsberg te zijn. Onder de oppervlakte gaan vaak nog tal van problemen schuil. Hierbij valt te denken aan zwakke executieve functies, ernstige leerproblemen, lage frustratietolerantie, emotionele problemen, gezinsproblemen en comorbide stoornissen.

    Gedurende de ontwikkeling van kind naar volwassene verandert het zwaartepunt van de ADHD-problematiek. Zo staan in de vroege kinderjaren de gedragsproblemen vaak voorop, tijdens de basisschool komen de problemen met taakgerichtheid meer naar voren, in de adolescentie het risicogedrag en sociale problemen en in de volwassenheid de moeite met het organiseren en plannen van het dagelijkse leven. De complexiteit van ADHD en de verschuivingen van de symptomen over de levensloop vormen een uitdaging voor zowel de diagnostiek als de behandeling. Een eenvoudige behandeling van medicatie met een advies voor de ouders en leerkracht van ‘structuur en regelmaat’ volstaat al lang niet meer. In deze cursus wordt in zowel de diagnostiek als behandeling aangesloten op de huidige richtlijn(en) en recente internationale en nationale literatuur.

    Wat leer je?

    Je bent op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot ADHD bij kinderen en jongeren. Je bent in staat gedegen diagnostiek en een op maat gesneden behandeling uit te voeren.

    Werkwijze

    Aan de hand van recente literatuur en geldende richtlijnen worden de volgende onderwerpen behandeld:

    • historische en theoretische achtergronden van ADHD
    • classificeren volgens DSM-5
    • ADHD in maatschappelijke context
    • de verschijningsvormen van ADHD bij jongens en meisjes, uitgesplitst naar de volgende leeftijdsgebieden: 0-6 jarigen, 6-12 jarigen en adolescenten
    • handelingsgerichte diagnostiek van ADHD bij kinderen en jeugdigen
    • de rol van executieve functies bij ADHD
    • differentiaal diagnostiek en comorbiditeit
    • psycho-educatie en medicatie
    • multimodale behandeling van kinderen (6-12 jaar), jongeren (12-18 jaar), ouders en onderwijsmedewerkers, vanuit een cognitief gedragstherapeutisch perspectief
    • ontwikkelingen op het gebied van behandeling van ADHD, o.a. mindfulness, games en eliminatiedieet

    Er wordt een verbinding gelegd tussen theorie en praktijk en een koppeling gemaakt naar de praktijk van de deelnemers.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Wij hebben deze cursus incompany uitgevoerd voor o.a. Braams in de regio Oost-Nederland.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Ma 24 maart 2025 van 09:30-16:30
    Ma 14 april 2025 van 09:30-16:30
    Ma 19 mei 2025 van 09:30-16:30

    (omvang 18 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Verpleegkundig specialist

  • Docenten
    dr. Pinés Nuku

    dr. Pinés Nuku

    Dr. Pinés Nuku is klinisch psycholoog/psychotherapeut, werkzaam bij Reinier van Arkel.Lees meer
  • Literatuur
    Aan te schaffen literatuur
    • Chandler, C. (2011) The Science of ADHD: A Guide for Parents and Professionals. Wiley-Blackwell. ISBN 9781405162357
    • Barkley, R.A. (2021) Twaalf principes voor het opvoeden van een kind met ADHD. Nieuwezijds B.V., Uitgeverij. ISBN 9789057125584

    Extra aan te schaffen literatuur voor die cursisten die met adolescenten werken

    • Schonwald, A. (2020) ADHD in Adolescents: A Comprehensive Guide. Springer. ISBN 9783030623951

    Aanbevolen literatuur
    • Sparrow, E.P. & Erhardt, D. (2014) Essentials of ADHD Assessment for Children and Adolescents, Engels, John Wiley & Sons Inc. ISBN 9781118112700
    • Richtlijn jeugdhulp en jeugdbescherming > ADHD
    • Tinteren, H. van (2001) ADHD: niet alleen maar druk. Tirion. ISBN 9789043900621
  • Reviews
781 ms