Barbara Montagne: ‘Hulpverleners moeten leren beter mee te bewegen met verandering. We hebben vaardigheden nodig om ons aan te kunnen passen op toekomstige omstandigheden, zonder te weten hoe die eruit zien. Dat bewustzijn is er nog te weinig. Vaak ligt de focus op productie draaien, maar het doorvoeren van verbeteringen en het bezigzijn met toekomstige problemen is eveneens onderdeel van ons werk. Tijdens deze keuzemodule leren deelnemers op een geheel nieuwe manier kijken naar verandering en tot verfrissende oplossingen te komen voor – al dan niet toekomstige - problemen.’
‘Innovatie kent allerlei definities: verbeteren, vernieuwen, het succesvol implementeren van een idee. Veel mensen vinden innoveren spannend, want innoveren is ook experimenteren. En bij experimenteren hoort falen, iets dat mensen liever niet doen. Toch is innovatie belangrijk. De wereld is continu in verandering, zo ook de ggz. Voorbeeldfiguren zijn hard nodig om anderen te inspireren, mogelijkheden te scheppen en een omgeving te creëren waarin geëxperimenteerd kan worden.’
‘Hulpverleners moeten beter worden in het meebewegen met verandering’
Interview met Barbara Montagne
Deelnemers van de GZ-opleiding volgen in het tweede opleidingsjaar een keuzemodule. Hiermee bevordert de RINO Groep het gepersonaliseerd opleiden van deelnemers, rekening houdend met de al aanwezige kennis, kunde en ervaring. Barbara Montagne vertelt over de keuzemodule ‘Innovatie in de ggz’ waarin deelnemers vaardigheden opdoen voor het bedenken en ontwerpen van de zorg van de toekomst.
'De bandbreedte waarbinnen we ons vak kunnen doen en interventies kunnen uitwisselen is breder dan we denken.'
Barbara Montagne
‘Deze keuzemodule staat in het teken van doen en ervaren. Tijdens deze keuzemodule krijgen deelnemers innovatietechnieken aangereikt, gebaseerd op de verschillende fases van design thinking. Ze gaan aan de slag met eigen casussen, zodat ze na afloop iets in handen hebben dat ze in de praktijk kunnen uitproberen. Dag één staat vooral in het teken van theorie: het verschil tussen verbeteren en vernieuwen, verschillende onderzoeksmethoden en het framen van een probleem. Dag twee gaat over kiezen waar je je op gaat richten; wat heeft de meeste impact? Je gaat ook al nadenken over mogelijke oplossingen en hoe je met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk kunt uitproberen en testen om daarvan te leren en opnieuw te verbeteren. Op dag drie worden de valkuilen en successen geëvalueerd, met de specifieke vraag wat dit betekent voor het vervolg.’
‘Elk probleem waar je in de praktijk tegenaan loopt kun je aanpakken met design thinking. Dat kan van alles zijn, zoals hoe je cliënten meer betrekt bij de behandeling. In de praktijk moet echter wel ruimte zijn voor het opperen van ideeën en het doen van experimenten. Deelnemers van deze keuzemodule nemen veel kennis en ervaring mee naar de praktijk, waarmee ze collega’s kunnen inspireren. Innovatie is zó belangrijk, ik hoop dat het een stevigere plek krijgt binnen zowel het onderwijs als de praktijk.’