‘De onderlinge verbondenheid is ook bij online onderwijs groot’
Interview met Gert Jan Kloens
De basiscursus cognitieve gedragstherapie is sinds 2022 – naast blended – ook volledig online te volgen. Dr. Gert Jan Kloens is één van de docenten van de basiscursus CGT. Hij geeft les vanuit Israël waar hij sinds een aantal jaar woont met zijn vrouw en hun drie jongste kinderen. Kloens deelt zijn ervaringen met online onderwijs: ‘Afwisseling is het toverwoord’.
'De beoordelingen van de online cursus zijn met een gemiddelde van 83% heel hoog'
Gert Jan Kloens
Hoe zorg je voor dynamiek tijdens een online lesdag?
‘Afwisseling is het toverwoord. Omdat ik veel ervaring heb als docent, kan ik ervoor kiezen het draaiboek soms wat los te laten. Dan geef ik extra uitleg bij de lesstof of licht ik een praktijkvoorbeeld toe. De ochtend start ik vaak met een klassikale les, bijvoorbeeld een korte presentatie gevolgd door een vraagstelling. Tussendoor geef ik deelnemers de tijd en ruimte om wat te lezen of een opdracht voor te bereiden. In de middag gaan we actief met elkaar aan de slag. Er zijn deelnemers die dan een film laten zien die ze hebben gemaakt van een toegepaste techniek. De laatste zeven dagen van de 100-urige cursus bestaat het middagprogramma uit de inbreng van een casus van twee deelnemers. Dat bereiden ze voor, ze presenteren het aan de groep en er worden gerichte vragen gesteld aan medestudenten. Iedereen is dan actief bezig. Ik werk ook veel met break-out rooms zodat deelnemers in kleine groepjes of met z’n tweeën een opdracht of een rollenspel als therapeut en cliënt kunnen doen. Deelnemers vinden het leuk om op die manier bezig te zijn en je merkt dat het werkt: iedereen staat weer even op een andere manier aan.’Hoe zorg je voor verbondenheid met de deelnemers?
‘Vanaf het eerste moment probeer ik een open sfeer te creëren, waarin iedereen zich vertrouwd voelt om vragen te stellen en ervaringen te delen uit hun eigen praktijk. Dat geldt ook voor het inbrengen van een casus, op die manier ben je met elkaar verbonden en leer je ook veel van elkaar. Ik zorg dat ik makkelijk benaderbaar ben en stimuleer daarnaast het onderlinge persoonlijke contact. Dat kan via de Onderwijsportaal of door middel van app-groepjes. Ik motiveer deelnemers om samen te werken aan opdrachten en dat gebeurt volop. Ze gaan bij elkaar te rade, helpen elkaar of zoeken elkaar op. Dat contact is er soms jaren later nog.'Ik denk dat juist door het online aspect de verbondenheid groot is. Je krijgt door het beeldscherm letterlijk een kijkje bij mensen thuis.'
Gert Jan Kloens
Tijdens de opleiding en daarna maken mensen ook van alles mee, van een zwangerschap, een geboorte en trouwen tot aan verdrietige gebeurtenissen. Soms worden die persoonlijke verhalen gedeeld. Als je daarvoor openstaat als docent en groep, en zorgt voor de open sfeer, kan dat ook. Het hoort bij het leven. Op een andere manier heb je via de digitale weg toch intensief persoonlijk contact. Met alle ervaring in online onderwijs die we hebben opgedaan, kan ik zeggen dat de kwaliteit parallel loopt met de kwaliteit van onderwijs op locatie. Dat is met alle drukte in ons leven een goede ontwikkeling!’