'In beide rollen probeer je iemand zo goed mogelijk in de praktijk op te leiden, zodat die zich persoonlijk en professioneel verder ontwikkelt. Wat dat betreft staan werkbegeleiders en supervisoren dus ook deels voor dezelfde vragen: Hoe zorg je ervoor dat je goed aansluit bij het niveau van degene die je opleidt? En hoe bewaak je dat proces?’
Basiscursus werkbegeleiding
De nieuwe eendaagse basiscursus is bedoeld als fundament voor beginnende werkbegeleiders en werkbegeleiders met minder dan twee jaar ervaring. Zij leren hoe zij kennis en vaardigheden kunnen overbrengen aan degene die ze begeleiden. ‘In de cursus reiken we hen kaders aan. Daarnaast is er aandacht voor allerlei terreinen waar zij als werkbegeleider zicht op moeten krijgen’, vertelt Vitale verder. ‘Denk aan de patiëntenzorg, de dossiervoering, het functioneren binnen het team, enzovoorts. Als werkbegeleider kijk je steeds over de schouder van een deelnemer mee om te zien hoe die functioneert. En waar nodig stuur je bij of doe je dingen voor, zodat iemand ziet hoe je bijvoorbeeld een patiëntenbespreking leidt of een intake doet.’
Verder leren de deelnemers in de basiscursus ook hoe zij met heldere afspraken van meet af aan een samenwerkingsrelatie kunnen opbouwen. ‘Zo weet degene die begeleiding krijgt bijvoorbeeld dat die altijd hulp kan vragen zodra hij of zij ergens onzeker over is, of als er iets is misgegaan’, zegt Van Reijen. ‘Voor werkbegeleiders wordt het vaak spannend als ze zien dat degene die zij begeleiden zijn of haar werk niet goed genoeg doet. Wat doe je dan? Duik je er bovenop, reageer je heel controlerend en word je misschien wel te betrokken? En hoe kun je in zo’n situatie gericht gaan bijsturen, feedback geven en ruimte maken om samen te reflecteren op wat je ziet gebeuren? Belangrijke vragen, zeker voor werkbegeleiders die naaste collega’s begeleiden met wie ze ook samenwerken in een team.’
Gestructureerd aan de slag
‘In de cursus besteden we dus aandacht aan tal van belangrijke vaardigheden die je nodig hebt om werkbegeleiding te kunnen geven’, concludeert Vitale. ‘Zoals het bieden van structuur, het sensitief zijn voor de deelnemer, het kunnen aansluiten bij diens leerstijl, en het kunnen geven en ontvangen van feedback. Daarnaast reiken we ook verschillende kaders aan, zodat deelnemers meer houvast krijgen in hun rol. Dat biedt hen ook ruimte om te reflecteren op eigen blinde vlekken en persoonlijke verbeterpunten. We merken dat veel collega’s hiernaar op zoek zijn, zodat zij hun deelnemers meer kunnen bieden. Dat is ook de reden dat steeds meer instellingen ons uitnodigen om deze cursus intern aan medewerkers te geven, zodat alle werkbegeleiders en supervisoren binnen de organisatie op dezelfde manier te werk gaan, en daarbij ook dezelfde taal gaan spreken.’
Tweedaagse cursus werkbegeleiding en supervisie
De tweedaagse cursus werkbegeleiding en is bedoeld voor collega's die al ervaring hebben met werkbegeleiding of supervisie in de BIG-opleidingen en hun vaardigheden en kennis willen verbreden en verdiepen. Van Reijen: ‘Ook in deze cursus komt het scheppen van een veilig werkklimaat en een effectieve werkrelatie weer aan bod, zodat er een setting ontstaat waarin de deelnemer zo goed mogelijk kan leren én er ruimte is om allerlei ingewikkeldheden te bespreken. Hierbij besteden we specifiek aandacht aan enerzijds het creëren van een veilige werkrelatie en anderzijds het beoordelen van de geschiktheid van de deelnemer.’
Ook is er aandacht voor hoe je vanuit verschillende invalshoeken kunt kijken naar wat er in de begeleiding speelt. Hierbij kan het gaan om zaken die de cliënt of de relatie met de cliënt betreffen, maar ook om dingen die te maken hebben met de werkbegeleider of supervisor zelf, of bijvoorbeeld met issues die samenhangen met de organisatie en de context. ‘Met het zogeheten Seven-Eyed Supervision Model leren de deelnemers vanuit al die verschillende invalshoeken te reflecteren’, zegt Vitale. ‘Zeker voor supervisoren is dit belangrijk, omdat zij vaak in korte tijd de diepte in moeten met de supervisant, en snel moeten aansluiten bij diens leerstijl en niveau.’