Investering in ervaringskennis
‘De RINO Groep kiest ervoor om te investeren in de inzet van ervaringsdeskundigen’, zegt Edith Frederiks, manager afdeling Bij- en Nascholing van de RINO Groep. ‘Binnen onze opleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH) werken wij al zeker tien jaar in volle tevredenheid met ervaringsdeskundigen. Docenten van de SRH zagen daarvan het nut en de noodzaak en hebben daar de afgelopen jaren binnen de opleiding handen en voeten aan gegeven.’Toon Walravens en Jacquelin Zents, beiden hoofdopleider en manager opleidingen SRH/Strenghts Model, leggen uit dat de koppeling van ervaringsdeskundigen aan de theorie en praktijk het SRH-aanbod verrijkt. De basisopleiding blijft hiermee dichter bij de essentie; bij de mens en diens naasten. En dat is waar het in de ggz om draait.
Implementatie ervaringsdeskundig onderwijs
In samenwerking met MIND wil de RINO Groep de inzet van ervaringsdeskundigen ook in andere opleidingen stimuleren. Enerzijds door didactische trainingen aan te bieden aan andere docenten om hen de meerwaarde van ervaringsdeskundige docenten te laten zien en ervaren. Anderzijds door ervaringsdeskundige docenten in huis te halen en hen de ruimte te geven zich professioneel te ontwikkelen tot hersteldocent.Vanuit MIND zijn Dwayne Meijnckens, projectmedewerker, en Henk Mathijssen, voorzitter Plusminus (Leven met bipolariteit), actief betrokken bij de verbreding van de inzet van ervaringsdeskundige docenten. ‘In de samenwerking wisselen we van gedachten over wat ervaringsdeskundigen moeten kunnen. Vervolgens gaan wij vanuit MIND op zoek naar mensen uit onze achterban die de lessen kunnen geven bij de RINO Groep’, zegt Dwayne Meijnckens.
MIND en haar achterban spelen graag een rol in de opleiding van professionals die werkzaam zijn in de ggz en het sociaal domein. ‘Zo kunnen we ervoor zorgen dat onderwerpen als samen beslissen, patiënt in de regie, visie op gezondheid en herstel, het betrekken van naasten en zelfmanagement goed terugkomen in het aanbod’, aldus Henk Mathijssen.
Verbetering kwaliteit van onderwijs én zorg
Edith Frederiks: ‘De ervaringsdeskundigen waar wij mee samenwerken zijn al verder in het hersteltraject. Zodra zij bij ons binnenkomen, worden zij door collega-ervaringsdeskundigen met docentervaring opgeleid om voor de groep te staan en hun kennis en ervaring als cliënt met de professionals in opleiding te delen.’Inmiddels zijn ervaringsdeskundige docenten binnen de RINO Groep volwaardige hersteldocenten, met dezelfde rechten en verantwoordelijkheden als bijvoorbeeld methodiekdocenten. ‘Wij zien ervaringsdeskundigen niet alleen als mensen met een kwetsbare achtergrond, maar ook als professionals die met hun specifieke kennis - verkregen door de praktijk, hun persoonlijke én professionele ontwikkeling - bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en dús aan de zorgverlening’, aldus Edith Frederiks.