Een positief leefklimaat vormt een belangrijke basis voor behandeling en begeleiding in een verblijfssetting. Het omvat voldoende mogelijkheden tot groei, begeleiding die aansluit op de hulpvraag van jeugdigen (responsiviteit van de begeleiding), een veilige en prettige sfeer en de afwezigheid van onevenredige inzet van repressie. Jeugdigen met een licht verstandelijke beperking hebben baat bij een open leefklimaat. Zo’n open leef- en leerklimaat verhoogt de motivatie van jeugdigen voor behandeling. Ook draagt het bij aan een afname van agressie-incidenten en leidt het tot meer emotionele stabiliteit.
Deze cursus geeft handvatten voor hoe je zo’n leefklimaat kunt organiseren.
Leefklimaat in de residentiële zorg (IC258)
Voor open en gesloten jeugdzorg, en instellingen met jeugdigen met verstandelijke beperking
- Inhoud
Wat leer je?
Je leert effectief bij te dragen aan een afname van het aantal agressie-incidenten en het vergroten van de emotionele stabiliteit van jongeren door een open leef- en leer/werk-klimaat te organiseren. Na het volgen van de cursus kun je:
- verschillende gedragsbeïnvloedende technieken benoemen en inzetten om een pedagogisch leefklimaat te bewerkstelligen.
- de elementen van een pedagogisch leefklimaat benoemen en omschrijven.
- benoemen hoe een positief pedagogisch leefklimaat gecreëerd kan worden.
- benoemen wat de (licht) verstandelijke beperking van de jongeren voor invloed heeft op het leefklimaat.
- de kennis over het leefklimaat overdragen aan je collega’s.
Werkwijze
De cursus bestaat uit een mix van theorie en oefenen. De theorie gaat onder andere over:
- De beschrijving van de elementen van een positief leefklimaat: ‘steun en responsiviteit’, ‘groei en ontwikkeling’, ‘sfeer, structuur, veiligheid en onderling verhoudingen op de groep’ en ‘repressie’ (van der Helm, 2011)
- Het sociale-informatieverwerkingsmodel als basis om uitleg te geven over de invloed van een licht verstandelijke beperking in sociale interactie (Nieuwenhuijzen et al, 2006)
- Motiverende gespreksvoering: stadia van verandering
- Samenhang met leer- en werkklimaat
- Het laten aansluiten van coaching van het werk en leefklimaat op de teamontwikkeling op basis van het fasemodel voor teamontwikkeling (Hersey en Blanchard (1977)
- Je denkt samen met je na over de visie van positief leefklimaat op jullie groep
- Je doet opdrachten op het gebied van gedragsinterventie en de stadia van verandering.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
- DatumsDeze 2-daagse cursus wordt, in overleg, incompany uitgevoerd.
(Omvang: 12 uur) - Accreditatie
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Ggz-agoog
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Hbo-verpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Sociaal pedagogisch werker
- Social worker
- Maatschappelijk werker
- Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
-
Docenten
drs. Katrien Raemdonck
Katrien Raemdonck is orthopedagoog-generalist, lid VGCt en lid VEN. Zij werkt als zelfstandige op het snijvlak jeugdzorg en gehandicaptenzorg; management en beleid.Lees meerdrs. Jacqueline van der Linden
Jacqueline van der Linden is Orthopedagoog en werkzaam als behandelcoördinator binnen Ipse de Bruggen. Daarnaast coördineert ze de invoering van het leef- en werkklimaat binnen het behandelcentrum van Ipse de Bruggen. Doet sinds 2013 onderzoek naar het leef- en werkklimaat bij jongeren met een LVB.Lees meer - Literatuur
- Reviews