Dag 1: Theoretisch kader/visie op zelfverwondend gedrag
Deze bijeenkomst gaat in op probleemgedrag (in het algemeen) en zelfverwonding (als specifieke vorm) en heeft als belangrijkste onderwerpen:
De visie van het CCE op probleemgedrag:
- aard en achtergronden van zelfverwondend gedrag (ZVG) als bijzondere vorm van probleemgedrag: algemene verklaringstheorieën van ZVG kritisch bezien
- interdisciplinaire aanpak van diagnostiek, interventie en evaluatie
- methodisch werken
- gedragswetenschappelijk onderzoek: beeldvorming van cliënt en context vanuit gedragswetenschappelijk perspectief
- theorie, reflectie op je eigen handelen en casuïstiek
- rollen van de gedragskundigen, maar vooral ook van andere disciplines als managers, artsen, begeleiders, therapeuten en wettelijk vertegenwoordigers in interdisciplinaire samenwerking en binnen verschillende contexten (team, organisatie, interdisciplinair)
- bespreken van verklaringen vanuit andere perspectieven (zoals het medische en psychiatrische perspectief), met casussen
- aandacht voor o.a. het onderwerp farmacotherapie en verschillende syndromen
- interventies
- presentatie van idiografische theorieën door een aantal deelnemers
- recent onderzoek over Zelfverwondend gedrag en Inzicht in Context
- het maken van een interventieplan
- leren kijken, breed kijken en betekenisverlening
- impact van zelfverwondend gedrag op de omgeving/context en ethische dilemma’s
Studiebelasting
Reken per lesdag op ongeveer twee tot drie uur zelfstudie (voorbereiding, verwerking en vertaling naar eigen casus).
Op zoek naar een algemene cursus over zelfbeschadiging? Dan is de cursus Hulpverlenen en begeleiden bij zelfbeschadiging voor hbo/academisch geschoolde professionals wellicht interessant voor je.