Mensen met autisme hebben een verhoogde kans op verslavingsproblemen. Uit onderzoek blijkt dat verslavingsproblematiek bij hen maar liefst twee keer zoveel voorkomt als bij mensen zonder autisme. Alcohol- en cannabisgebruik komen het meeste voor, maar ook ander verslavend gedrag, zoals gokken, gamen, internet- en koopverslaving, komt geregeld voor. Een reden voor de verhoogde kans kan is dat mensen met autisme meer stress ervaren. Overprikkeling, onbegrip, afwijzing, het anders zijn levert veel spanning, frustratie en verdriet op. Middelengebruik, gamen of gokken kunnen dan een functie krijgen om anders met de ervaren stress om te gaan. Hoewel dit in eerste instantie lijkt te werken, levert het op termijn juist extra problemen en stress op.
In praktijk blijkt dat veel hulpverleners nog handelingsverlegenheid ervaren als autisme en verslavingsproblemen samengaan. In de autismezorg kan men zich onzeker voelen over het bespreekbaar maken van verslavingsproblemen en in de verslavingszorg is men vaak onwennig in het zoeken naar passende bejegening en behandeling aansluitend bij autismekenmerken.
In deze tweedaagse cursus leer je wat verslaving is, welke rol stress en autisme daarin spelen en hoe je als professional aan de slag kunt gaan met mensen met autisme en een verslaving. We bespreken hoe je mensen kunt ondersteunen in hun proces gericht op het stoppen of te minderen van gebruik én hoe je hen kunt ondersteunen in het zoekproces om anders met de ervaren stress om te kunnen gaan.
Wat zoal aan bod komt:
- Wat is verslaving?
- De samenhang tussen stress en verslaving bij mensen met autisme.
- Aandachtspunten bij gedragsverandering bij mensen met autisme en een verslaving.
- Redenen om te stoppen of minderen door middel van motiverende gespreksvoering.
- Zicht krijgen op patronen in gebruik.
- Praktische mogelijkheden om grip te krijgen en te behouden op verslaving.
- Aandachtspunten voor professionals tijdens de behandeling begeleiding van mensen met autisme en een verslaving.