Hoogbegaafde kinderen in de ggz lopen het risico op misdiagnose wanneer kennis over deze doelgroep ontbreekt. Daardoor wordt de werkelijke problematiek in veel gevallen laat opgemerkt en krijgt het kind niet de juiste hulp. Wil je je leren verplaatsen in deze kinderen? Tijdens deze tweedaagse cursus vergroot je je inzicht en ontwikkel je sensitiviteit in het herkennen en signaleren van de complexe asynchrone ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren. De cursus spitst zich voornamelijk toe op de complexiteit van hoogbegaafdheid, er worden vele aspecten behandeld en besproken in korte tijd. Zo kunnen we in vogelvlucht meerdere zaken bespreken die kunnen inspireren. Je krijgt handvatten aangereikt om effectief met deze doelgroep om te gaan en om misdiagnose te voorkomen.
Vanuit een multidisciplinaire aanpak bespreken we op een interactieve manier diagnostiek en behandeling. Je krijg kennis over wat er nodig is aan attitude en inspiratie over interventies bij het behandelen.
Na het volgen van deze cursus heb je je vaardigheid vergroot om kinderen en jongeren met een hoog ontwikkelingspotentieel te zien en te horen in wie ze zijn, in al hun individualiteit en complexiteit. Je kunt ze helpen om meer verbinding te voelen met zichzelf en met hun omgeving. Daarmee stimuleer je hun ontwikkeling in brede zin (fysiek, cognitief, emotioneel, sociaal en spiritueel). Bent u al bekend en ervaren met deze doelgroep in professionele werkomgeving en zoekt u naar meer diepgang, neem dan contact op om na te gaan of deze cursus voldoende bij uw doelen aansluit of een verdiepingscursus meer gewenst is.
Lesdag 1
De eerste dag gaan we in op signalering en diagnostiek en staat het volgende op het programma:
- Hoogbegaafdheid, hoog ontwikkelingspotentieel en hoog bewustzijn
- Signaleren en diagnosticeren
- Oefenen met materialen
- Meenemen van een hoog ontwikkelingspotentieel in psychodiagnostisch onderzoek
- Asynchrone ontwikkeling en misdiagnoses
- Beschrijvend holistisch beeld in concept opstellen aan de hand van casuïstiek
De tweede dag focussen we op behandeling en komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Pervasieve invloed op ontwikkeling
- Attitude van de therapeut
- Benaderingen die je goed kunt inzetten bij deze doelgroep waaronder Eclectische benadering, psychoanalytische en existentiële benadering en brede systemische benadering