Postmaster opleiding Infant Mental Health Specialist  (IMS24A)

IMH: vroege ervaringen als basis voor de toekomst

€ 13.450

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Infant Mental Health (IMH) draait om het bevorderen van een positieve ontwikkeling van het kind binnen een relationeel kader. De kwaliteit van de ouder-kindrelatie beschermt het kind tegen moeilijkheden in het leven en het ontwikkelen van psychopathologie. In deze opleiding verdiep je je in de kwaliteit van ouder-kindrelaties, de rol van trauma, de ontwikkeling van regulatie -en interactieprocessen en (ontwikkelings)psychopathologie bij ouder of kind.
 
  • Inhoud

    De kern van IMH

    Infant Mental Health (IMH) omvat de zorg voor de sociaal-emotionele gezondheid van de allerjongsten - van nog niet geboren tot 6 jaar - en diens ouders/verzorgers, binnen de (maatschappelijke en culturele) context waarin zij opgroeien. Gezond opgroeien, zowel fysiek, emotioneel, sociaal als cognitief, gaat in rap tempo en in nauwe verbinding met de naaste omgeving. Hoe jonger het kind, hoe afhankelijker het is, voor een gezond opgroeien, van de relatie en interacties met de ouders/verzorgers. Binnen de IMH richten wij ons, naast de opgroeiende kinderen, ook op de zorg voor deze ouders/verzorgers. De basis voor een gezond leven wordt grotendeels in de eerste jaren en zelfs voor en tijdens de zwangerschap gelegd. De kwaliteit van de interacties met de naaste omgeving is een belangrijk onderdeel van de opleiding, naast de aandacht voor het ontwikkelende kind, de ouder en de (maatschappelijke en culturele) omgeving. 

    De IMH-visie is  gericht op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van het kind binnen een relationeel kader. Belangrijk in de zorg voor de allerkleinsten en diens gezin is dat de professionals zowel multi-, als  transdisciplinair optimaal samenwerken en oog hebben voor de maatschappelijke en culturele context.  Het is van belang om aandacht te hebben voor zowel de beschermende-, als de risicofactoren, zodat verstoringen tijdens de zwangerschap, in de vroege ontwikkeling van het kind, als de kwaliteit van de  ouder-kindrelatie zo snel mogelijk gesignaleerd, ondervangen, ondersteunt of behandeld kunnen worden. Kijken vanuit de IMH-visie betekent aandacht hebben voor de impact van vroege ervaringen en het belang van een gezonde ontwikkeling voor ieder kind. Met de IMH-visie leer je kijken vanuit jezelf als professional, het kind en diens ouder/verzorger.

    De rol van de IMH-specialist

    De IMH-specialist heeft een belangrijke rol bij de signalering, begeleiding en behandeling van vroege ervaringen, spanningen, trauma, regulatie, psychosomatische en/of psychopathologie en verstoringen in de ontwikkeling of interactie bij zowel ouder als kind. De IMH-specialist observeert, interpreteert, diagnosticeert, behandelt en reflecteert op het eigen handelen in de zorg voor het jonge kind en diens context. Je hebt diepgaande kennis nodig over de vroege ontwikkeling, (gezonde en verstoorde) interactiepatronen en de ontwikkelingspsychopathologie om juist te kunnen diagnosticeren, toeleiden naar de juiste zorg en behandelen. Daarnaast heb je uitgebreide kennis nodig van trauma, regulatieprocessen en de kwaliteit van interacties. Je kunt aan de slag wanneer je de IMH bril niet meer af kan zetten en bewust bent van je mentaliserende basishouding en je vaardig voelt om bij elk kind en gezin zorgvuldig een behandelings-of begeleidingstraject te bepalen aan de hand van de geleerde stof uit de opleiding. 

    Wat kun je verwachten?

    De IMH-opleiding sluit aan bij de huidige wet -en regelgeving en is integratief en cyclisch opgebouwd. We leiden multidisciplinair op. Daardoor ontmoeten de verschillende beroepsgroepen die met (wens)zwangeren, diens partners, jonge kinderen en gezinnen werken, elkaar in de opleiding. Dit heeft een grote meerwaarde voor de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van alle disciplines en professionals, en komt ten goede aan het nog ongeboren kind,  (wens)zwangeren, ouders en gezinnen met jonge kinderen.

    De opleiding bestaat uit de volgende modules:

    Hoe ondersteun en bevorder je een positieve ontwikkeling van het kind binnen een relationeel kader? In deze module ontdek je het belang van de kwaliteit van interacties, signaleren en observeren van zowel kind, ouder en omgevingsfactoren bij de ondersteuning van een gezonde ontwikkeling van elk kind. Je leert werken vanuit de visie van Infant Mental Health (IMH).

    De module zoomt in op de pathologie en ontwikkeling van het (zeer) jonge kind binnen de context waarin zij opgroeit. Je krijgt theorie aangereikt, maakt kennis met onderzoeksstrategieën en oefent je vaardigheden in het observeren, signaleren, begeleiden en/ of doorverwijzen van jonge gezinnen. Je brengt zelf eigen beeldmateriaal en casuïstiek in. 

    Het is voor een professional belangrijk te zien en te observeren hoe de (alledaagse) interactie is tussen ouder en (ongeboren) kind en tussen ouder-kind en de omgeving. Relaties beïnvloeden relaties. Elke situatie wordt belicht en besproken vanuit dit ingewikkelde samenspel tussen kind, ouder en omgevingsfactoren en de invloed daar weer van op de ouder-kindrelatie. Er wordt in deze module  ingezoomd op de signalen van het kind, (micro) interacties en de (alledaagse) afstemming tussen de ouder/ verzorger (s) in de vertrouwde omgeving. Belangrijk onderdeel van de babyobservatie is het omgaan met eigen innerlijke processen. In deze module ontdek je hoe je de interactie tussen ouder en kind observeert en hoe je daar betekenis aan geeft. Deze module draagt bij aan het ontwikkelen van een mentaliserende basishouding.

    Hoe vind je de juiste ingang in gezinnen met zeer jonge of nog ongeboren kinderen en hoe kan je hierop kort en laagdrempelig intervenieren? In deze module wordt in het bijzonder aandacht besteed aan mentaliseren en bevorderende gesprekstechnieken, de therapeutische attitude en het belang van observatie. Hierbij wordt uitgegaan van de Infant Mental Health visie die ontwikkelings- en relatiegericht is en een multi-generationele en interculturele focus heeft. 

    Hoe behandel je verstoringen in de de ouder-kindrelatie? De essentie van de ouder-baby/peuter psychotherapie en de verschillende leeftijdsfasen staan in deze module centraal. Deze specialistische cursus is gebaseerd op verschillende therapeutische modellen, die de ontwikkeling van de ouder – baby/peuter relatie tot focus hebben. 

    Hoe help je ouders met onverwerkte trauma's om een gezonde relatie op te bouwen met hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze module ontdek je welke invloed trauma heeft op de ontwikkeling van de ouder-kindrelatie en hoe je die kunt behandelen.

    Hoe stimuleer je gezonde interactiepatronen tussen ouders met persoonlijkheidsproblematiek en hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze module ga je aan de slag met gesprekstechnieken en leer je over een bestaande groepsinterventie die de ouder-kindrelatie bevordert..

    Hoe draag je de visie over aan andere professionals? Wat betekent de visie voor jou? Wat springt er bovenuit waar jij mee aan de slag wil? In deze module wordt ingegaan op de rol van de IMH professional binnen verschillende organisaties. Er wordt stilgestaan bij de wijze waarop kennis over de IMH visie geïntegreerd kan worden binnen de werksetting, alsook binnen jezelf als professional.

    Daarnaast zijn er een aantal thema’s die in elke module terugkomen:

    • Gezonde en verstoorde ontwikkeling
    • Observatie als methodiek
    • De integratie somatiek en psyche
    • Beschermende- en risicofactoren
    • Cultuursensitief werken

     

    Bijzonder aan onze opleiding is dat supervisie en babyobservatie onderdeel is van de opleiding. Bij lesdagen met specifieke thema's zijn er extra docenten aanwezig. Het docententeam bestaat uit verschillende experts op het gebied van Infant Mental Health. Je bekijkt de stof zo vanuit meerdere perspectieven. Bovendien is er, bij het oefenen in subgroepen, extra aandacht voor jouw persoonlijke leerproces.

    Wat leer je?

    Na het volgen van deze opleiding:

    • beheers je de kern en visie van IMH
    • ben je goed geïnformeerd over beschermende en verstoringen in de ouder-kindrelatie
    • kun je observatietechnieken als analyse- en behandelinstrument inzetten
    • heb je verdiepende en specialistische kennis van verschillende ouder-kindinterventies om een verstoorde ouder-kindrelatie te herstellen
    • weet je hoe je kunt nagaan of er sprake is van psychopathologie bij ouder of kind en hoe dit vervolgens te behandelen
    • Ben je in staat tot reflectief functioneren over je eigen professionaliteit?

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datums
    Lesdagen en tijden voor de gehele opleiding per module en onder voorbehoud
     
    Module 1
    Do 5 september 2024 09:30-16:30
    Do 19 september 2024 09:30-16:30
    Do 3 oktober 2024 09:30-16:30
    Do 17 oktober2024 09:30-16:30
    Do 7 november 2024 09:30-16:30
    Do 14 november 2024 09:30-16:30
    Do 28 november 2024 09:30-16:30
    Do 12 december 2024 09:30-16:30
    (omvang 48 uur)
     
    Module 2
    Di 7 januari 2025 09:30-16:30
    Di 21 januari 2025 09:30-16:30
    Di 4 februari 2025 09:30-16:30
    Di 4 maart 2025 09:30-16:30
    (omvang 24 uur)
     
    Module 3 start met een gezamenlijke informatiebijeenkomst en splitst daarna op in groepen. Deze introductiebijeenkomst vindt online plaats op woensdag 18 juni 2025* van 09:30-12:30 uur
     
    Module 3 - groep 1
    Wo 18 juni 2025* 09:30-12:30
    Wo 3 september 2025 09:30-12:30
    Wo 1 oktober 2025* 09:30-12:30
    Wo 29 oktober 2025 09:30-12:30
    Wo 26 november 2025* 09:30-12:30
    Wo 7 januari 2026 09:30-12:30
    Wo 4 februari 2026* 09:30-12:30
    Wo 4 maart 2026 09:30-12:30
    Wo 1 april 2026 09:30-12:30
    Wo 13 mei 2026* 09:30-12:30
    Wo 10 juni 2026 09:30-12:30
    Wo 1 juli 2026* 09:30-12:30
    Wo 2 september 2026 09:30-12:30
    Wo 30 september 2026* 09:30-12:30
    Wo 28 oktober 2026 09:30-12:30
    Wo 25 november 2026* 09:30-12:30
    Wo 13 januari 2027 09:30-12:30
    Wo 27 januari 2027* 09:30-12:30
    Wo 3 maart 2027* 09:30-12:30
    Wo 24 maart 2027 09:30-12:30
    Wo 7 april 2027 09:30-12:30
    (omvang 63 uur)
     
    Module 3 - groep 2
    Wo 18 juni 2025* 09:30-12:30
    Wo 3 september 2025 13:30-16:30
    Wo 1 oktober 2025* 09:30-12:30
    Wo 5 november 2025 09:30-12:30
    Wo 26 november 2025* 09:30-12:30
    Wo 7 januari 2026 13:30-16:30
    Wo 4 februari 2026* 13:30-16:30
    Wo 4 maart 2026 13:30-16:30
    Wo 1 april 2026 13:30-16:30
    Wo 13 mei 2026* 13:30-16:30
    Wo 10 juni 2026 13:30-16:30
    Wo 1 juli 2026* 09:30-12:30
    Wo 9 september 2026 09:30-12:30
    Wo 30 september 2026* 13:30-16:30
    Wo 28 oktober 2026 13:30-16:30
    Wo 25 november 2026* 13:30-16:30
    Wo 13 januari 2027 13:30-16:30
    Wo 3 februari 2027* 09:30-12:30
    Wo 3 maart 2027* 09:30-12:30
    Wo 31 maart 2027 09:30-12:30
    Wo 14 april 2027 09:30-12:30
    (omvang 63 uur)
     
    Module 3 - groep 3
    Wo 18 juni 2025* 09:30-12:30
    Ma 1 september 2025 09:30-12:30
    Ma 29 september 2025* 09:30-12:30
    Ma 3 november 2025 09:30-12:30
    Ma 24 november 2025* 09:30-12:30
    Ma 5 januari 2026 09:30-12:30
    Ma 2 februari 2026* 09:30-12:30
    Ma 2 maart 2026 09:30-12:30
    Ma 30 maart 2026 09:30-12:30
    Ma 11 mei 2026* 09:30-12:30
    Ma 8 juni 2026 09:30-12:30
    Ma 29 juni 2026* 09:30-12:30
    Ma 31 augustus 2026 09:30-12:30
    Ma 28 september 2026* 09:30-12:30
    Ma 26 oktober 2026 09:30-12:30
    Ma 23 november 2026* 09:30-12:30
    Ma 11 januari 2027 09:30-12:30
    Ma 25 januari 2027* 09:30-12:30
    Ma 1 maart 2027* 09:30-12:30
    Ma 22 maart 2027 09:30-12:30
    Ma 5 april 2027 09:30-12:30
    (omvang 63 uur)
     
    Module 4
    Do 3 april 2025 09:30-16:30
    Do 17 april 2025  09:30-16:30
    Do 15 mei 2025  (was 5 mei) 09:30-16:30
    Do 26 juni 2025 09:30-16:30
    (omvang 24 uur)
     
    Module 5 start met 5 gezamenlijke lesdagen en splitst daarna op in supervisiegroepen. De totale omvang van module 5 is 45 uur
     
    Module 5 - lesdagen
    Ma 27 oktober 2025 09:30-16:30
    Ma 10 november 2025 09:30-16:30
    Ma 24 november 2025 09:30-16:30
    Ma 8 december 2025 09:30-16:30
    Ma 5 januari 2026 09:30-16:30
     
    Module 5 - Supervisiebijeenkomsten groep 1
    Di 3 februari 2026 09:30-12:30
    Di 3 maart 2026* 09:30-12:30
    Di 17 maart 2026* 09:30-12:30
    Di 31 maart 2026* 09:30-12:30
    Di 14 april 2026 09:30-12:30
     
    Module 5 - Supervisiebijeenkomsten groep 2
    Ma 2 februari 2026 13:30-16:30
    Ma 2 maart 2026* 13:30-16:30
    Ma 16 maart 2026* 13:30-16:30
    Ma 30 maart 2026* 13:30-16:30
    Ma 13 april 2026 13:30-16:30
     
    Module 6 start met 5 gezamenlijke lesdagen en splitst daarna op in supervisiegroepen. De totale omvang van module 6 is 42 uur
     
    Module 6 - lesdagen
    Di 12 mei 2026 09:30-16:30
    Di 26 mei 2026 09:30-16:30
    Di 9 juni 2026 09:30-16:30
    Di 23 juni 2026 09:30-16:30
    Di 15 september 2026 09:30-16:30
     
    Module 6 – Supervisiebijeenkomsten groep 1
    Di 29 september 2026* 09:30-12:30
    Di 27 oktober 2026* 09:30-12:30
    Di 10 november 2026* 09:30-12:30
    Di 24 november 2026* 09:30-12:30
     
    Module 6 – Supervisiebijeenkomsten groep 2
    Di 29 september 2026* 09:30-12:30
    Di 27 oktober 2026* 09:30-12:30
    Di 10 november 2026* 09:30-12:30
    Di 24 november 2026* 09:30-12:30
     
    Module 6 – Supervisiebijeenkomsten groep 3
    Di 29 september 2026* 13:30-16:30
    Di 27 oktober 2026* 13:30-16:30
    Di 10 november 2026* 13:30-16:30
    Di 24 november 2026* 13:30-16:30
     
    Module 7
    Di 12 januari 2027 09:30-16:30
    Di 26 januari 2027 09:30-16:30
    (omvang 12 uur)
     
    Module 8
    Do 11 maart 2027 09:30-16:30
    Do 25 maart 2027 09:30-16:30
    Do 8 april 2027 09:30-16:30
    Do 22 april 2027 09:30-16:30
    (omvang 24 uur)
     
    Locatie
    Utrecht of Online*
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    De doelgroep voor de opleiding IMH-specialist bestaat in de kern uit alle zorgprofessionals met ggz-behandelverantwoordelijkheid. Ook als je een aanvullende registratie gedragstherapeut VGCt of systeemtherapeut NVRG op de opleiding psychologie of orthopedagogiek hebt, behoor je tot de doelgroep.
    Andere WO-geschoolden met een BIG-registratie mogen alleen deelnemen als ze (therapeutisch) behandelen of de mogelijkheid hebben en krijgen om bij de start van de opleiding te gaan behandelen. Je bent minimaal 16 uur werkzaam op het gebied van de gezondheidszorg voor nul tot zesjarigen.

    Voorafgaand aan de opleiding vindt er een toelatingsgesprek plaats met de hoofdopleider.

    De DAIMH en de IMH hoofdopleiders van de RINO Groep kennen vrijstelling toe aan Klinisch psychologen, die afgestudeerd zijn op de differentiatie kinderen en jeugd bij de RINO Groep. Je bent dan vrijgesteld van de eerste module. 

    De hoofdopleiders van de RINO Groep hebben instemming van de DAIMH om verzoeken tot vrijstelling te beoordelen en indien geldig toe te kennen. Om jouw verzoek tot vrijstelling in behandeling te kunnen nemen, verzoeken wij je om je in te schrijven voor de opleiding.Tegelijkertijd kun je een ingevuld verzoek tot vrijstelling sturen naar infodesk@rinogroep.nl.

    Verleende vrijstelling heeft geen gevolgen voor de opleidingsprijs.

  • Docenten
    drs. Lisa Numann

    Hoofdopleider: drs. Lisa Numann

    Lisa Numann is psychotherapeut en IMH-Specialist. Ze is werkzaam bij de afdeling 0-6 jarigen bij Youz. Lisa is coördinerend behandelaar bij een multidisciplinair behandelteam vanuit de Infant Mental Health visie. Lisa is naast haar klinisch werk actief als (hoofd-)docente binnen meerdere modules van de opleiding tot IMH-consulent en IMH-Specialist bij RINO Groep Utrecht. Lisa is ook actief binnen de beroepsvereniging van de DAIMH. Lisa vind het belangrijk dat IMH specialisten zich vanuit verschillende methodieken en invalshoeken blijven verdiepen in therapievormen die in combinatie met de IMH visie gebruikt kunnen worden in ouder-kind behandelingen.Lees meer
    drs. Phineke Tielenius Kruythoff

    Hoofdopleider: drs. Phineke Tielenius Kruythoff

    Phineke Tielenius Kruythoff is Infant Mental Health specialist, met een universitaire achtergrond in klinische ontwikkelings- en levenslooppsychologie (i/o) en verpleegkunde. Ze is hoofdopleider van de IMH-opleidingen met focus IMH-consulent, voorzitter van de opleidingscommissie en docent. Phineke is daarnaast inhoudelijk coördinator van stichting MeeLeefgezin. Tevens zit ze in de redactie van het vakblad Vroeg en is ze bestuurslid van de DAIMH (Dutch Association for Infant Mental Health).Lees meer
  • Literatuur
    • Rexwinkel, M., Schmeets, M., Pannevis, C., & Derkx, B. (2011). Handboek Infant Mental Health. Assen, Van Gorcum
    • Vliegen, N., & Verhaelst, Y. (2020). Vroege ontwikkeling alle kansen geven. Pelckmans Pro
    • Lambregtse-van den Berg, M., Van Kamp, I., Wennink, H. (2015). Handboek Psychiatrie en zwangerschap. Utrecht: De Tijdstroom uitgeverij (wachten op reactie Phineke)
    • VKJP - Tijdschrift Kinder en jeugdpsychotherapie (2018). Themanummer Infant Mental Health. Utrecht
    • Hutsebaut, J., Nijssens, L., van Vessem, M. De kracht van mentaliseren, (2021), Boom uitgevers, Amsterdam
    • Zero to three, DC: 0-5  Diagnostische classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby- en vroege kindertijd. Bohn Stafleu van Loghem 2020
    • Stern, D.N. (1992). Diary Of A Baby: What Your Child Sees, Feels, And Experiences. Ingram Publisher Services US
    • Sternberg, J. (2018). Infant observation at the heart of training. Routledge
    • Euser, E. Reflectieve Houding Fundament onder IMH-werk (2023). IMH Glossy “Infant Mental Health Binnenstebuiten”
    • Baradon, T., Broughton, C., James, J., Joyce, A.(2016). The Practice of Psychoanalytic Parent-Infant Psychotherapy: Claiming the Baby. London: Routledge. 2e editie
    • Sameroff, A., McDonough, S,. (2004). Treating parent infant relationship problems. New York: Guilford
    • Van der Boon, N.M., Van Bakel, H. (2017). Modified Interaction Guidance: interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid en trauma. ISBN: 9789036818568
    • Meijer, Y. (2018) Kiekboem! Hulp aan het jonge kind dat opgroeit in stress en geweld. ISBN 9789088508356
    • Geenen, G. & Corveleyn, J. Helpende handen (2015). Gehechtheid bij kwetsbare ouders en kinderen. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv. ISBN 9789401434560
  • Reviews
2140 ms