De visie van CCE over aard en ontstaan van ernstig en aanhoudend probleemgedrag is het uitgangspunt van deze leergang. Op basis van deze visie vindt een kritische reflectie plaats op je eigen rol en positie als gedragskundige. Dat doen we door een theoretisch kader aan te bieden, door het behandelen van casuïstiek binnen dit kader en door vertaling naar je eigen, concrete werksituatie. Dit is dus geen leergang over bepaalde diagnostische categorieën, specifieke methodieken en praktische oplossingen voor bepaalde typen van probleemsituaties. Het is een leergang waarin CCE zijn expertise ten aanzien van rol en positie van de gedragskundige overdraagt.
Probleemgedrag in context: de rol van de gedragskundige (F2402)
€ 2.325
Inschrijven is niet (meer) mogelijk
- Inhoud
Wat leer je?
Het programma van de leergang voor gedragskundigen is vooral gericht op toepassing van kennis, inzicht en vaardigheden in complexe situaties. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal. Kritische reflectie op positionering, motiveren van teams, samenwerken en afstemmen komen in dit programma nadrukkelijk aan de orde. Ook oefenen met eigen gedrag als gedragskundige is een belangrijk onderdeel.
Werkwijze
Het realiseren van veranderingen bij probleemgedrag is in onze benadering een methodisch proces. Dit bestaat uit beeldvorming, idiografische theorie, interventieplan en effectbeoordeling. De cliënt wordt altijd bezien in relatie tot zijn of haar omgeving. Het innemen van een inhoudelijke regisseursrol door de gedragskundige in het veranderingsproces staat daarbij centraal.
Dag 1
Theoretisch kader: probleemgedrag in context (de CCE visie); interdisciplinariteit en de ideografische benadering
Dag 2
Beeldvorming en idiografische theorie, vanuit gedragskundig- en interdisciplinair perspectief; aan de hand van casuïstiek van deelnemers
Dag 3
Interventie op basis van een idiografische theorie
Dag 4
Evaluatie en de rol van de gedragskundige
Dag 5
Samenwerken met teams bij ernstig probleemgedrag
Omgaan met weerstand en andere samenwerkingsdilemma’s
Dag 6
Invloed van en op de organisatorische context bij ernstig probleemgedrag
Dag 7
Integratie van het geleerde in de praktijk, leerrendement (inclusief actieplan voor implementatie) en evaluatie van de leergang.
Reken per lesdag op twee tot drie uur zelfstudie (voorbereiding, verwerking en vertaling naar eigen casus) en aan het einde van de leergang twee tot drie uren extra voor het eindverslagDe cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
De deelnemers werken tijdens de leergang aan een eigen casus. Je krijgt na iedere lesdag een opdracht om de theorie te koppelen aan je eigen casus. Hieraan werk je tussen de lesdagen door met een oefengroep om samen verder te oefenen.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Neem hiervoor contact op met Inge Anthonijsz van CCE (088-44 66 186). Vraag een offerte aan.
- DatumsMa. 18 november 2024 van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht
Ma. 9 december van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht
Ma. 6 januari 2025 van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht
Ma. 3 februari van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht
Ma. 3 maart van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht
Ma. 24 maart van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht
Ma. 14 april van 9.00 - 17.00 uur, Utrecht
(Omvang: 49 uur) - Accreditatie
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog7 uur behandeling, 9 uur diagnostiek, 29 uur overige
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog45 uur
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist45 uur
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog45 uur
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog45 uur
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Gz-psycholoog BIG
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Orthopedagoog-Generalist BIG
Wij hanteren bij plaatsing de volgende criteria:- je hebt een universitaire opleiding tot gedragskundige
- je werkt met mensen met een verstandelijke beperking én ernstig en langdurig probleemgedrag
- je werkt daarbij samen met familie en begeleiders (de context)
-
Docenten
drs. Carmen van Bussel
Carmen van Bussel is orthopedagoog, GZ-psycholoog en EMDR therapeut (VEN). Zij werkt 25 jaar in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en is gespecialiseerd in de beeldvorming en behandeling van probleemgedrag, met name bij mensen met zelfverwonding en mensen met psychiatrische problemen.
Carmen is zelfstandig gevestigd en werkt onder andere als consulent voor het CCE.Lees meerdrs. Matthijs Heijstek
Matthijs Heijstek is orthopedagoog-generalist. Hij is werkzaam als gedragswetenschapper bij Zozijn. Hij is onderzoeker en docent bij de Universiteit Utrecht en doet onderzoek naar stress bij mensen met een verstandelijke beperking. Hij is als docent verbonden aan de opleiding tot orthopedagoog-generalist in Utrecht, Leiden en Amsterdam. Namens de NVO is Matthijs één van de orthopedagogen die zich in de media uitspreekt over de gehandicaptenzorg. Dit doet hij meestal in vorm van artikelen in de landelijke dagbladen.
Matthijs is auteur van de boeken Methode ARGOS (2014), Werken met De Curve (2014) en Geef mij je hand (2018).
Lees meerdrs. Martin de Vor
Martin de Vor is NVO Orthopedagoog-generalist, Gezondheidszorgpsycholoog BIG en NVO/NIP Supervisor. Hij is tientallen jaren bij verschillende instellingen als senior gedragskundige werkzaam geweest. Vanuit die achtergrond is hij thans actief als consulent en docent in het postacademisch onderwijs.
Martin is auteur van het boek Active Support, een handreiking voor de ondersteuning aan mensen met een beperking. Dit boek is verschenen in 2014.Lees meerYvonne Zimmerman
Yvonne Zimmerman is werkzaam bij het CCE als adviseur Leren en Opleiden. Zij heeft ruime ervaring in het begeleiden van medewerkers in het omgaan met probleemgedrag. Daarnaast is zij opleider op het gebied van video interventie.Lees meer - Literatuur
- Reviews