Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag  (A2543)

€ 1.745

Inschrijven

Mogelijk t/m 7 maart 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. Deze cursus is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in de zorg en in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag. We gaan in op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. De cursus wordt inhoudelijk verzorgd door CCE.
 
  • Inhoud

    Het concept ‘emotionele ontwikkeling’ is in de Nederlandse gehandicaptenzorg ingeburgerd. Het concept is daar een ‘vaste waarde’ geworden als het gaat om het begrijpen van ernstig probleemgedrag. Ook in de andere zorgsectoren wordt het concept ‘emotionele ontwikkeling’ en toenemende mate gebruikt. 
    Deelnemers maken in deze cursus kennis met verschillende invalshoeken van emotionele ontwikkeling. We gaan op een interactieve manier de dialoog hierover voeren. Het vormen van een eigen mening over het concept emotionele ontwikkeling staat centraal. De docenten beschikken over zowel theoretische als praktijkgerichte expertise. Deze cursus gaat uit van de visie van CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise) op probleemgedrag. Deze cursus is mede gebaseerd op de uitgebreide kennis en ervaring die CCE heeft opgedaan tijdens haar consultaties aan professionals die dagelijks te maken hebben met ernstig en aanhoudend probleemgedrag.


    Thema's die aan de orde komen zijn:

    • CCE-visie op probleemgedrag
    • De theorie onder het instrument SEO en de huidige ontwikkelingen
    • Het stressmodel: probleemgedrag als gevolg van stress
    • Een andere ingang voor emotionele ontwikkeling kijken vanuit de polyvagaal theorie;
    • Het ontdekken van en de theorie van de ervaringsordening (co-regulatie);
    • De draad tussen begeleider en cliënt als factor bij het ontstaan en voorkomen van probleemgedrag

     

    Wat leer je?

    Je krijgt kennis en handvatten aangereikt over nieuwe ontwikkelingen en verschillende concepten rondom emotionele ontwikkeling en invalshoeken in relatie tot probleemgedrag, van de kritiek daarop en van het geboden alternatief. Je bent in staat kritisch te kijken naar dit concept. Ook kan je beargumenteerd overwegen hoe en wanneer dit concept het beste aansluit bij je eigen werkpraktijk.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Toetsen

    De cursus wordt afgesloten met een eindopdracht in de vorm van een casusbeschrijving.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Neem hiervoor contact op met Inge Anthonijsz van CCE (088-4466186).  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Datums

    Vr 11 april 2025 van 09:30-16:30 uur
    Di 6 mei 2025 van 09:30-16:30 uur
    Vr 6 juni 2025 van 09:30-16:30 uur
    Di 24 juni 2025 van 09:00-13:00uur (online via Zoom)

    (omvang 22 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Verpleegkundig specialist
    Orthopedagogen, Gz-psychologen en andere professionals op post-academisch niveau die werkzaam zijn in de gehandicaptenzorg, jeugdhulp, GGZ en de VVT en belangstelling hebben voor en/of ervaring hebben met probleemgedrag

  • Docenten
    drs. Matthijs Heijstek

    drs. Matthijs Heijstek

    Matthijs Heijstek is orthopedagoog-generalist. Hij is werkzaam als gedragswetenschapper bij Zozijn. Hij is onderzoeker en docent bij de Universiteit Utrecht en doet onderzoek naar stress bij mensen met een verstandelijke beperking. Hij is als docent verbonden aan de opleiding tot orthopedagoog-generalist in Utrecht, Leiden en Amsterdam. Namens de NVO is Matthijs één van de orthopedagogen die zich in de media uitspreekt over de gehandicaptenzorg. Dit doet hij meestal in vorm van artikelen in de landelijke dagbladen.

    Matthijs is auteur van de boeken Methode ARGOS (2014), Werken met De Curve (2014) en Geef mij je hand (2018).

    Lees meer
    drs. Martine Jansen

    drs. Martine Jansen

    Martine Jansen heeft orthopedagogiek gestudeerd aan de RUG en is zowel werkzaam geweest in de gehandicaptenzorg als in de psychiatrie. Ze is werkzaam als coördinator bij het CCE.Lees meer
    drs. Angelique Peters

    drs. Angelique Peters

    Angelique Peters is orthopedagoog-generalist en systeemtherapeut. Zij werkt zelfstandig en is onder andere als consulent verbonden aan het CCE, trainer en supervisor bij diverse kleinere zorginstellingen en is hoofdopleider van de opleiding tot orthopedagoog generalist bij OG-ZON.Lees meer
    drs. Gerrit Vignero

    drs. Gerrit Vignero

    Drs. Gerrit Vignero werkt 30 jaar als orthopedagoog in MPC Terbank in Leuven. Hij ontwikkelde het model van ‘De draad tussen cliënt en ouder/begeleider’ waarover hij publiceert (uitgeverij Garant) en waaraan hij vorming geeft.Lees meer
    drs. Bianca Vugts

    drs. Bianca Vugts

    Bianca Vugts is gedragsdeskundige en vanuit haar eigen praktijk werkzaam als consulent en trainer. Zij schreef de boeken ‘Werken met ontwikkelingsleeftijden’ (2009) en ‘Werken met ervaringsordening’ (2013). Ze heeft veel ervaring met vastgelopen situaties en daarbij gebruikt ze de ervaringsordening als middel om te komen tot beeldvorming en behandeling.Lees meer
  • Literatuur
    • Vugts, B. (2013). Werken met Ervaringsordening. Amsterdam: Boom/Nelissen. ISBN 9789024402724
  • Reviews
564 ms