Naar schatting zijn er nu in totaal 8.000-10.000 geadopteerde minderjarigen in Nederland. Ruim 90% van hen had bij aankomst ‘special needs': speciale opvoedings- en ontwikkelingsvragen.
Adoptie duurt een leven lang. Naast de in de DSM-5 TR te classificeren klachten en problemen, is er een scala van thema’s die extra of anders impact hebben op het leven van geadopteerde jeugdigen en hun gezinsleden. Denk bijvoorbeeld aan ergens echt bij mogen horen, gehechtheid en intimiteit, verlies, afwijzing, schuld en schaamte, rouw, controle identiteit, cultuur en discriminatie. In deze cursusdag bespreken we casuïstiek en mogelijkheden om de zwaarte en de impact van adoptie in relatie tot de klachten en hulpvraag in te schatten.
Programma-opbouw
- Afstand en adoptie van 1956 (de eerste adoptiewet) tot heden
- Wat weten we uit (grootschalig) psychologisch, antropologisch, juridisch en sociologisch onderzoek en ervaringen van geadopteerden m.b.t levensloop en hulpvragen van geadopteerden en hun gezinsleden
- Welke thema’s zijn in relatie tot afstand en adoptie belangrijk en hoe beoordeel je deze in relatie tot bekende DSM-5TR classificaties.
- Welke diagnostische instrumenten kunnen worden gebruikt, hoe maak je een casusconceptualisatie en hoe kies je interventies.