Begeleiden van (kwetsbare) jongeren online  (B2582)

€ 325

Inschrijven

Mogelijk t/m 5 augustus 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Deze cursus biedt professionals inzicht in de online belevingswereld van deze kwetsbare doelgroep. De meest voorkomende problematiek rondom social media gebruik komt aan de orde. Je leert hoe je kunt anticiperen op de uitdagingen die jongeren online ervaren, met praktische voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing. Na de cursus beschik je over handvatten om online problemen aan te pakken en begrijp je verslavingsmechanismen en de invloed van online media.
 
  • Inhoud

    Wat is de impact van social media op jongeren? Als je met een kwetsbare doelgroep werkt, dan kun je ervan uitgaan dat deze doelgroep ook online extra kwetsbaar is. Om je doelgroep goed te begrijpen is het belangrijk om te weten wat de online belevingswereld met hen doet, hoe dat precies werkt en hoe je daar als professional op kunt anticiperen. In deze cursus leer je hoe je zorgdraagt voor je doelgroep en de online dynamieken waar je doelgroep mee te maken krijgt.

    Wat leer je?

    Deze cursus is gebaseerd op voorbeelden uit het dagelijks leven, uit hulpverleningspraktijken en wordt wetenschappelijk onderbouwd. Na afloop van de cursus heb je:

    • Inzicht in de online belevingswereld van jongeren
    • Professionele handvatten in de aanpak van online ‘gedoe’
    • Begrip van het verslavingsmechanisme en de werking van online media
    • Inspiratie voor concrete veranderingen op de werkvloer

    Werkwijze

    In de cursus komt de meest voorkomende problematiek rondom social media gebruik bij jongeren aan bod. Hierbij kun je denken aan de volgende onderwerpen:

    1. Identiteit
      Gezien de tijd die deze groep online door brengt, 5 tot 8 uur per dag, speelt social media een belangrijke rol in de vorming van het zelfbeeld. Meestal start social media gebruik in de puberteit, een fase waarin jongeren het meest kwetsbaar en beïnvloedbaar zijn. Jongeren met een laag zelfbeeld kunnen in een negatieve spiraal komen. Je krijgt handvatten en praktische tips voor de begeleiding van hun online belevingswereld.
       
    2. Welzijn, welbevinden en zelfbeeld
      Social media hebben invloed op zowel fysieke gezondheid als het mentale welbevinden. In dit deel van de cursus gaan we in op somberheid, eenzaamheid en suïcidale gevoelens. Uit onderzoek blijkt dat de nasleep van corona en het gebruik van social media een grote impact hebben op de emotieregulatie van jongeren. Wat kan je als professional hierin beteken, hoe ga je het gesprek aan en wat zijn de juridische kaders?
       
    3. (Online) seksualiteit en grensoverschrijding
      Voordat we spreken over seksueel misbruik is het belangrijk om de vraag te stellen ‘wat is eigenlijk gezond seksueel gedrag online?’. Het is voor jongeren belangrijk om te weten dat hun eigen gevoelens, wensen en grenzen volkomen normaal, natuurlijk en gezond zijn. In deze sessie gaan we dieper in op de huidige seksuele moraal, waarbij zowel ruimte is voor rechts conservatisme als de LHBTIQ+ gemeenschap. Wat gebeurt er met de seksuele moraal? Wat is je rol als professional?

      We kijken daarnaast ook naar grensoverschrijdende en schadelijke situaties, denk bijvoorbeeld aan afpersing (sextortion) en shamen. In deze sessie maken we onderscheid tussen online explorerend seksueel gedrag, grensoverschrijding en misbruik. Welke soorten online seksueel misbruik kun je tegen komen? Hoe help je seksuele weerbaarheid ontwikkelen?
       
    4. Opvoeden
      Als je met jongeren werkt, heb je ook altijd te maken met ouders. Hoe ga je als begeleider om met ouders? Welke handvatten hebben ouders nodig in het begeleiden van de huidige generatie? Hoe help je ouders met het verbeteren van welbevinden van hun kinderen waarbij hun online leven zo’n grote rol speelt?

      In dit gedeelte van de cursus gaan we ook verder in op online gamen. Gamen is leuk, verbindend en leerzaam. Wat kan op welke leeftijd? Wat kunnen wij als volwassenen leren van hoe jongeren online al spelend leren? Wat biedt het jongeren? Hier gaan we ook in op de positieve kant van het online leven van jongeren: jongeren in een bepaald spectrum leven soms juist op, omdat zij online wel vrienden kunnen maken. Wat doet het met het brein, sociale skills en in de identiteitsontwikkeling als je (jonge) kind veel gamet.
    5. Cyberpesten
      Cyberpesten draagt bij aan een laag zelfbeeld en wordt door slachtoffers, meelopers én daders als negatief ervaren. Als er online gepest wordt, draagt dat bij aan sociale onveiligheid. Veel slachtoffers van cyberpesten zijn ook slachtoffer van offline pesten. We gaan op vragen in als ‘Wat is je bereik/verantwoordelijkheid in online processen als professional?’ en ‘Hoe werkt negatief (online) groepsgedrag?’. In dit deel van de cursus nemen we online groepsprocessen onder de loep.

      Er is daarnaast ruimte voor groepsdruk, de invloed op welbevinden, met als uiterste: online criminaliteit. We gaan in op beïnvloeding en welke externe en intrinsieke factoren dit proces versterken en vervolgens hoe je dit groepsdenken doorbreekt. Je krijgt antwoord op de vraag hoe je met je werkomgeving zorg draagt voor een sociaal veilige (online) omgeving.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum

    Datum

    Di 9 september 2025 van 09:30-16:30



    (omvang 6 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • POH-GGZ
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Mbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Sociaal pedagogisch werker
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    • Activiteitenbegeleider

  • Docenten
    Jacqueline Kleijer

    Jacqueline Kleijer

    Mediapedagoog Jacqueline Kleijer was jarenlang hulpverlener, waaronder therapeutisch hulpverlener van slachtoffers seksueel geweld (12-23 jaar). Ze constateerde dat de invloed van het opkomende mobieltje zwaar onderschat werd en zag dat er vanuit de naaste en professionele omgeving geen antwoord op diverse online problematieken was. Daarom heeft Jacqueline haar focus naar preventie verlegd en specialiseerde ze zich in online media (identiteit, seksualiteit en beïnvloeding).

    Jacqueline spreekt op congressen en is regelmatig in de media te vinden. Daarnaast is ze inhoudelijk producent voor lesmateriaal, projecten en programma’s. Momenteel studeert ze Zorgethiek en Beleid aan de Universiteit voor Humanistiek en hoopt daarmee een nog groter bereik te hebben in het zorgdragen voor een betere (online) samenleving.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews
791 ms