Steeds meer kinderen krijgen al op jonge leeftijd last van stress, aandachtsproblemen, piekergedachten, slaapproblemen, prikkelgevoeligheid… Dit laat zich zien in ‘moeilijk’ of soms ook ‘apathisch’ gedrag.
Wij nemen je mee op pad om kinderen van 6-12 jaar te begeleiden om meer inzicht te krijgen in hun stress én om ze met oefeningen, waaronder ademhalingsoefeningen, beter te leren omgaan met spanning. We leren een kort en krachtig traject aan dat vaak voldoende houvast biedt om weer sterker op pad te gaan. Soms is het een opstap om alvast basisstabiliteit te creëren vooraleer een therapeutische begeleiding van start gaat.
De opleiding is bedoeld voor professionals die in een individuele setting kinderen en ouders willen coachen om via een kort traject hun stress te verlagen en veerkracht op te bouwen.
Stresseducatie en ademinterventies bij kinderen (B2599)
€ 895
Mogelijk t/m 27 maart 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
- Je leert een kindvriendelijk model om stress uit te leggen aan kinderen en hun ouders, gebaseerd op de Window of Tolerance en de polyvagaaltheorie.
- Je bent in staat achter gedrag te kijken naar emoties en behoeften.
- Je leert kinderen begeleiden om inzicht te krijgen in stressoren, klachten, emoties en regulerende hulpmiddelen
- Je legt de link tussen stress en mindset en helpt kinderen hun mindset om te buigen.
- Je bent in staat om kinderen speels en stapsgewijs te begeleiden om stressverlagende ademhalingsoefeningen te doen.
- Je leert de beginselen van hartcoherentie en kan deze techniek inzetten bij kinderen.
- Je vertaalt de geleerde methodieken naar de eigen werksetting.
- Je bent in staat kinderen individueel en in groep te begeleiden en je werkvormen hieraan aan te passen.
Werkwijze
Dag 1 - Stress in kaart en regulerende oefeningen
We starten deze tweedaagse opleiding met psycho-educatie rond stress bij kinderen.
Het theoretische kader van waaruit we vertrekken is ‘het venster van verduren‘ (the Window of Tolerance), dat we vertaalden naar een kindvriendelijk metafoor, die verhelderend is voor kinderen én ouders. We leren werkvormen aan die aan de hand van deze metafoor interne en externe stressoren en klachten in kaart brengen. We hebben hierbij ook oog voor aandachtspunten bij doelgroepen zoals ASS, ADHD, HSP, hoogbegaafdheid e.a.
Vervolgens maken we de overstap naar hulpmiddelen om stress te lijf te gaan. Hierbij leggen we de nadruk op de ademhaling van kinderen.
Dag 2 - Emoties en dagdagelijkse toepassingen
De tweede dag besteden we aandacht aan emoties. We bespreken de werking en de functie van emoties bij kinderen, evenals de mogelijke achterliggende behoeften. We geven een aanbod aan creatieve oefeningen die inzetbaar zijn bij het werken rond emotieregulatie.
Tenslotte leren we oefeningen aan die ingezet kunnen worden bij specifieke uitdagingen, zoals bij angst, logeerstress, moeilijk slapen, een boze bui, stress bij toetsen,… en vertalen we de geleerde methodieken naar jullie eigen werksetting.
Online lessen
Aansluitend op de 2 daagse training worden er nog 2 online lessen georganiseerd van 1,5 uur. Tijdens deze online lessen worden extra werkvormen en tips gegevens over- Mindset: Een grote bron van stress bij kinderen is de mindset. We bieden oefeningen om belemmerende gedachten als ‘ik kan dat niet’ of ‘niemand vindt me leuk’ om te buigen naar helpende gedachten.
- Het begeleiden van groepen: Hoe pas je het 1-op-1 traject aan aan groepen.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsDo 1 mei 2025 van 09:30-16:30
Vr 2 mei 2025 van 09:30-16:30
Wo 21 mei 2025* van 19:00-20:30
Vr 6 juni 2025* van 19:00-20:30
(omvang 15 uur)
Locatie: Utrecht en online* via Zoom - Accreditatie
- POH-GGZ - Kwaliteitsregister POH-GGZ- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Toegepast psycholoog
- POH-GGZ
- Ggz-agoog
- Verpleegkundig specialist
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Jeugdverpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Maatschappelijk werker
- Vaktherapeut (speltherapie)
- Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
-
Docenten
Karin Genijn
Karin Genijn is opgeleid tot rouw- en verliescounceler en integratief en creatief psychotherapeut. Als vertrouwensleerkracht in het speciaal onderwijs en in haar privépraktijk 'Cocon & Cocoon' bouwde zij ervaring op in het werken met kinderen en jongeren rond diverse problematieken.Lees meerAnnekatrien Masschelin
Annekatrien Masschelin is coördinator van het Nerva Powerteam Kind en Onderwijs. Zij werkt in haar praktijk Studio Mana zowel met kinderen als met volwassenen rond de thema’s stress, faalangst, perfectionisme en veerkracht.Lees meer - Literatuur
- Boek 'SOS, mijn kind heeft stress'
- Coachingsboek 'Stressreductie bij kinderen'
- Begeleidende coachingskaarten
De cursuskosten zijn excl. de kosten van bovengenoemd materiaal. Dit materiaal kan aanschaft worden bij de docenten voor het bedrag van € 50,-. Het wordt uitgedeeld tijdens de eerste lesdag. - Reviews