Inleiding
Neuropsychotherapie vergt een geheel eigen aanpak die vooral leunt op best-clinical practice en praktijkervaringen. Dit omdat behandelaren nog weinig kunnen terugvallen op evidence-based practice en vastomlijnde protocollen.
Doel
Door middel van een reeks seminars willen we behandelaren in hun dagelijkse praktijk bij patiënten met een (verworven) hersenaandoening ondersteunen. De diverse onderwerpen uit het in 2016 verschenen handboek Neuropsychotherapie (Peter Smits, Rudolf Ponds, Marion Klaver e.a.) vormen de basis hiervoor. Eerdere edities werden door de deelnemers beoordeeld met een 8,4.
Inhoud
In elke vorm van psychotherapie speelt de therapeutische samenwerkingsrelatie een rol, zo ook binnen de neuropsychotherapie. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het opbouwen en vasthouden van een goede therapeutische samenwerkingsrelatie een belangrijke rol speelt bij de effectiviteit van therapeuten en de uitkomsten van een behandeling. Maar hoe doe je dat bij patiënten met een (verworven) hersenaandoening die te maken hebben met (sociaal)cognitieve problemen of problemen in ziekte-zicht? Welke vaardigheden en technieken kun je inzetten om al in de diagnostische fase een goede samenwerkingsrelatie op te bouwen? En, hoe ga je als behandelaar om met problemen die onoplosbaar zijn, zoals langzame achteruitgang bij dementie? Hoe hanteer je als behandelaar dan je eigen gevoelens en gedragsneigingen (bijv.de reparatiereflex) in de behandelrelatie.
Al deze vraagstukken komen aan bod tijdens het nieuwe seminar Neuropsychotherapie op 28 maart 2025. De volgende (internationale) experts zullen je hierin meenemen: prof. dr. Rudi Coetzer, dr. Saskia Teunisse, drs. Arno Prinsen en drs. Marion Klaver.
Programma
Tijdens de eerste lezing van prof. dr. Rudi Coetzer (Wales) staat de rol van de therapeutische relatie bij neurorevalidatie centraal. De lezing vormt de inleiding van de dag waarbij de meest recente literatuur en wetenschappelijke onderzoeken aan bod komen, geïllustreerd door voorbeelden uit de klinische praktijk.
Hoewel de therapeutische relatie vooral in verband wordt gebracht met behandeling, speelt het ook een belangrijke rol in neuropsychologische diagnostiek. Hier ligt de nadruk dan ook op tijdens de lezing van dr. Saskia Teunisse. Aan de hand van het ‘collaborative therapeutic neuropsychological assessment’ model (Gorske & Smith, 2010) biedt Saskia inzicht in hoe je als professional een samenwerkingsrelatie opbouwt met je cliënt die gericht is op respect, vertrouwen en nieuwsgierigheid.
De derde workshop van hersenletsel-expert drs. Arno Prinsen is gericht op hoe je omgaat met patiënten met verminderd ziekte-inzicht. Maar al te vaak hebben zij niet goed door wat er aan de hand is. Het SADL-3 instrument zal tijdens deze workshop worden geïntroduceerd, een instrument om per levensgebied een inschatting te maken van de mate van inzicht van een client. Aan de hand van drie typen cliënten, de voorbijganger, de zoeker en de klant zullen vervolgens passende interventies worden besproken.
Beperkingen ten gevolge van hersenschade zijn vaak niet meer oplosbaar in de traditionele zin. Dit hangt in veel gevallen samen met chroniciteit of progressiviteit. Hoe ga je als therapeut hiermee om in het opbouwen van samenwerking en in combinatie met onze menselijke geneigdheid om lijden te willen repareren, fiksen of helen? In de vierde lezing word je door GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut drs. Marion Klaver meegenomen in het herkennen van je eigen reflexen rond lijden, chroniciteit en progressiviteit, je maakt kennis met de universele reparatiereflex en leert welke houding en gesprekstechnieken helpend zijn in het opbouwen en vasthouden van een effectieve samenwerkingsrelatie met de client.
Tijdens de centrale afsluiting, onder leiding van dagvoorzitter drs. Peter Smits, wordt ingezoomd op de samenhang tussen de thema’s die eerder op de dag de revue zijn gepasseerd. Er is ruimte voor interactie en discussie om daarmee elke vraag beantwoord te krijgen.
Seminar Neuropsychotherapie (C2501)
De rol van de therapeutische relatie bij patiënten met een (verworven) hersenaandoening
€ 355
Mogelijk t/m 21 februari 2025,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
- Je krijgt inzicht in het hanteren en versterken van de therapeutische relatie bij patiënten met een (verworven) hersenaandoening
- Je leert hoe je patiënten vanuit een therapeutische samenwerkingsrelatie kan betrekken bij neuropsychologische diagnostiek
- Je leert hoe je het ‘collaborative therapeutic neuropsychological assessment’ model toe kunt passen in de praktijk
- Je leert aan de hand van het typeren van patiënten (de voorbijganger, de zoeker en de klant) hoe je vanuit een samenwerkingsrelatie passende interventies kan vinden voor patiënten met weinig ziektebesef en probleem-ontkenning
- Je krijgt inzicht in de toepasbaarheid van het SADL-3 instrument
- Je leert hoe je als therapeut om kan gaan met je eigen gevoelens en gedragsneigingen bij patiënten met onoplosbare problemen (chronisch problemen en progressiviteit)
Voorlopig programma 09:00-09:30 uur Registratie en ontvangst 09:30-10:45 uur
Centrale opening ‘de rol van de therapeutische relatie bij neurorevalidatie door prof dr. Rudi Coetzer
(In het Engels)10:45-11:00 uur Koffie-/theepauze 11:00-12:30 uur
Lezing 2 ‘therapeutische diagnostiek, aandacht voor de samenwerkingsrelatie’ door dr. Saskia Teunisse 12:30-13:30 uur Lunchpauze met uitgebreide lunch 13:30-15:00 uur
Lezing 3 ‘Heb ik een probleem, dan? Over inzichtproblemen bij mensen met hersenletsel door hersenletsel-expert drs. Arno Prinsen 15:00-15:15 uur Koffie-/theepauze 15:15-16:30 uur Lezing 4 ‘De samenwerkingsrelatie bij chroniciteit en progressiviteit’ door drs. Marion Klaver 16:30-17:00 uur Centrale afsluiting onder leiding van dagvoorzitter drs. Peter Smits 17:00-17:30 uur Borrel/napraten - DatumVr 28 maart 2025 van 09:00-17:00
(omvang 6 uur)
Locatie: Utrecht - Accreditatie
- FGzPt - Herregistratie Klinisch (Neuro)Psycholoog- Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Gz-psycholoog BIG
- Psychotherapeut BIG
- Klinisch psycholoog BIG
- Klinisch neuropsycholoog BIG
-
Docenten
prof. dr. Rudi Coetzer
Rudi Coetzer werkt al meer dan twee decennia in het Verenigd Koninkrijk op het gebied van klinische neuropsychologie. Hij is werkzaam geweest als consultant neuropsycholoog, klinisch academicus en in senior klinische leiderschapsrollen bij de National Health Service (NHS), Brainkind en Bangor University. Rudi is honorair hoogleraar aan de faculteit Geneeskunde, Gezondheids- en Levenswetenschappen van de Swansea University en honorair hoogleraar aan de School of Human & Behavioural Sciences van de Bangor University. Zijn klinische en academische interesses omvatten neuropsychologische beoordeling en revalidatie van personen met verworven hersenletsel, klinisch leiderschap en serviceontwikkeling.Lees meerdrs. Marion Klaver
Marion Klaver, GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut is werkzaam in de intramurale ouderenzorg en als universitair docent verbonden aan de faculteit ouderengeneeskunde van het Amsterdam UMC. De belangrijkste focus in haar werk is de individuele en mediatieve inzet van krachtengerichte psychotherapie met mensen met NAH en hun omgeving met specifieke aandacht voor doodsverlangens.Lees meerdrs. Arno Prinsen
Arno Prinsen is neuropsycholoog. Naast zijn werk als psycholoog en docent is hij schrijver. Hij is auteur van de boeken 'Heb ik een probleem dan?' en 'Ga toch weg!'. Daarnaast heeft hij samen met Mariella Zwaga een hoofdstuk geschreven in het boek 'Communicatie bij hersenletsel'. Met Hans van Dam en Peter Vrancken heeft hij het boek 'Omgaan met gedragsverandering na hersenletsel' geschreven. Samen met Maastricht University (Rudolf Ponds, Caroline van Heugten en Ieke Winkens) voert hij onderzoek uit naar verminderd inzicht bij mensen met hersenletsel.Lees meerdrs. Peter Smits
Peter Smits, klinisch psycholoog, is verbonden aan het zorgprogramma Brein in Beweging van revalidatiecentrum de Sint Maartenskliniek. Binnen dit poliklinische zorgprogramma worden mensen met hersenletsel gerevalideerd. Hij onderzoekt momenteel de behandeleffecten van dit zorgprogramma en ook de invloed en benadering van verstoorde symptoomvaliditeit binnen de neuropsychologische revalidatie. Eerder was hij redacteur van de handboeken Neuropsychotherapie en Revalidatiepsychologie.Lees meerdr. Saskia Teunisse
Saskia Teunisse is BIG geregistreerd klinisch psycholoog en klinisch neuropsycholoog met jarenlange ervaring in de gezondheidszorg, in de intra- en extramurale zorgverlening, in binnen – en buitenland. Zij heeft zich gespecialiseerd in de psychologische zorgverlening aan ouderen, in het bijzonder in therapeutische neuropsychologische diagnostiek, complexe zorgvragen en actuele maatschappelijke thema’s als de rol van de psycholoog bij wilsbekwaamheid en euthanasievragen. Vanwege haar expertise is ze een veelgevraagd docent bij opleidingen en genodigd spreker op congressen en symposia in binnen –en buitenland. Ze maakt zich sterk voor onderwijs dat professionals het beste toerust voor de uitdagingen in de klinische praktijk. Vanuit die motivatie is ze hoofdopleider van de Profielopleiding Ouderenpsycholoog bij GERION Amsterdam UMC.Lees meer - Reviews