|
Nieuwe zoekopdracht |
Studiegids KP
Dit is de studiegids van de specialistiche opleiding tot Klinisch Psycholoog. Deze studiegids is bedoeld als handleiding en naslagwerk gedurende de opleiding voor deelnemers en praktijkbegeleiders.
In deze studiegids vind je alle informatie die nodig is voor de opleiding. Je leest hoe de opleiding eruit ziet, wat er verwacht wordt, wie welke rol heeft en welke regelingen er zijn. Ook krijg je in deze gids achtergrondinformatie over de geschiedenis, het doel van de opleiding en informatie over competentiegericht opleiden (CGO). Dit is een belangrijk aspect van de opleiding.
Mede namens de medewerkers van de RINO Groep wensen wij je een inspirerende en succesvolle opleidingsperiode toe.
De hoofdopleiders van de specialistische opleiding tot klinisch psycholoog van de Stichting BoPP West Nederland en Stichting BoPP Midden Nederland.
Als KP-er ben je een specialist in de (geestelijke) gezondheidszorg: je diagnosticeert en behandelt complexe problematiek en stuurt hierop. Je initieert en organiseert inhoudelijke innovatie en je kunt wetenschappelijke kennis vertalen naar de praktijk en vice versa. Daarnaast geef je als KP-er vaak leiding aan een team. De meeste KP-ers werken in een ggz instelling, ziekenhuis, revalidatiecentrum of een instelling voor forensische zorg en verslavingszorg. Ook kun je als KP-er werken in een vrijgevestigde praktijk.
Geschiedenis
De titel ‘klinisch psycholoog’ is opgenomen in het BIG-register, als specialist ex. Artikel 14 van de Wet BIG. De specialistische opleiding tot Klinisch Psycholoog voldoet aan de hierin gestelde eisen en aan overeengekomen landelijke afspraken met betrekking tot inhoud en inrichting. Daarnaast is de huidige opleiding zo ingericht, dat het onderdeel psychotherapie minimaal gelijkwaardig is aan die van een psychotherapie-opleiding conform de AMvB ‘psychotherapeut’. Voor hen die ingeschreven staan in het register geldt een wettelijke titelbescherming en een tuchtrechtregeling.
Met de invoering van de Wet BIG zijn er regionale opleidingsinstellingen in het leven geroepen. Deze opleidingsinstellingen zijn door de Minister van VWS erkend en gerechtigd de opleidingen tot Gz-psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog en klinisch neuropsycholoog te verzorgen.
Stichting BoPP
Doordat de praktijkopleidingsinstellingen formeel deel uitmaken van de Stichting BoPP en ook vertegenwoordigd zijn in de opleidingscommissie, kan het cursorisch onderwijs zoveel mogelijk worden afgestemd op de behoeften die in de praktijk leven. De praktijkplaatsen zijn gekoppeld aan de gehele KP-opleiding.
Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten
De regelgeving en het toezicht op alle psychologische BIG-opleidingen is ondergebracht bij de FGzPt (Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten). De FGzPt is het overkoepelend orgaan voor de basisberoepen gezondheidszorgpsycholoog en psychotherapeut en de specialismen klinisch psycholoog en klinisch neuropsycholoog, op het gebied van opleiding, erkenning, registratie en toezicht.
De KP-opleiding: differentiaties
De specialistische KP-opleiding bouwt voort op de opleiding tot Gezondheidszorgpsycholoog en kent twee differentiaties:
- Kinderen en jeugd (K&J)
- Volwassenen en ouderen (V&O)
• De inhoud en kwaliteit van de cursorische opleiding
• De samenhang van de verschillende praktijk- en cursorische elementen
• Het aanwijzen en begeleiden van (hoofd)docenten en het houden van toezicht op hun functioneren
• De zorg voor een goed opleidingsklimaat
• Het toezicht houden op een goede integratie van logistiek en inhoud van de opleiding
• Advisering aan het bestuur
De hoofdopleider wordt in deze taken bijgestaan door de curriculumcommissie. De hoofdopleider legt verantwoording af aan het bestuur van de opleidingsinstelling, dat eindverantwoordelijk is.
De jaargroepvertegenwoordiger heeft een signaalfunctie en kan namens de groep in overleg treden met de opleidingsverantwoordelijken bij vragen, klachten en/of opmerkingen. De opleidingsverantwoordelijken zullen de jaargroepvertegenwoordiger als eerste benaderen indien er zaken zijn die de groep betreffen. De jaargroepvertegenwoordiger wordt uitgenodigd zitting te nemen in de opleidingscommissie, die één à twee keer per jaar plaatsvindt.
De functie kan, indien gewenst, door één of door twee deelnemers (gelijktijdig of afwisselend) worden bekleed.
Meer informatie over rollen en kwalificatie-eisen in de praktijkbegeleiding vind je onder het kopje ‘Rollen en kwalificatie-eisen’.
De curriculumcommissie doet verslag van de evaluaties en eventuele consequenties voor het onderwijsprogramma aan de opleidingscommissie.
De vereniging heeft zes vaste commissies, te weten de vier commissies Hoofdopleiders van de te onderscheiden opleidingen, de commissie Directeuren en Hoofden, en de commissie Reglementen en Contracten.
De commissie Hoofdopleiders (HCO-KP) bestaat uit de hoofdopleiders en managers opleidingen van de opleidingsinstellingen. In dit landelijk overleg stemmen hoofdopleiders en managers opleidingen hun handelwijze af.
Meer informatie vind je op www.vlogo.nl >> commissies.
De examencommissie heeft de volgende taken en bevoegdheden:
- Vaststellen van richtlijnen en aanwijzingen binnen het kader van de OER, om de uitslag van toetsen en examens te beoordelen en vast te stellen
- Toezien op het borgen van de kwaliteit van de organisatie en de procedures rondom toetsen en examens
- Het behandelen van bezwaren als bedoeld in de OER
Wanneer de klacht een bezwaar tegen een beoordeling van een examen(onderdeel) betreft moet deze worden ingediend bij de Examencommissie (zie hiervoor de paragraaf over de examencommissie).
Wanneer je klacht te maken heeft met ongewenst gedrag of integriteit kun je hiervoor ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de RINO Groep (zie hiervoor de paragraaf over de vertrouwenspersoon).
De Stichtingen BoPP hebben twee vertrouwenspersonen speciaal voor deelnemers:
Liesbeth Eurelings-Bontekoe
E-mail: vertrouwenspersoon@rinogroep.nl
Petra de Jong
E-mail: petra@korumediation.nl
Tel.: 06-41978119
Meer informatie is te vinden in de door het bestuur van de Stichtingen BoPP Midden en BoPP West vastgestelde Regeling Vertrouwenspersoon.
- Voorjaarsgroepen starten met het cursorisch onderwijs tussen januari en april. De groepsindeling en definitieve startdatum wordt medio november bekendgemaakt.
- Najaarsgroepen starten met het cursorisch onderwijs tussen september en november. De groepsindeling en definitieve startdatum wordt medio juni bekendgemaakt.
Let op: De praktijkopleiding kan niet eerder eindigen dan het cursorisch onderwijs.
Om er zeker van te zijn dat de praktijkuren meetellen voor de BIG-opleiding gelden de volgende voorwaarden:
- De deelnemer is toegelaten tot de BIG-opleiding. Dit betekent dat de deelnemer voldoet aan de volgende eisen:
- De deelnemer heeft een positief toelatingsgesprek gehad;
- De deelnemer staat ingeschreven in het opleidingsregister van de FGzPt.
- Het sjabloon van het Individueel Opleidingsplan (IOP) (sjabloon IOP KP VO, sjabloon IOP KP KJ) wordt vóór de start van de praktijkopleiding ingevuld door de deelnemer en de praktijkopleider. Het onderdeel ‘planning en begeleiding’ is zo volledig mogelijk ingevuld en er is een eerste opzet gemaakt van ‘de leerdoelen’. De praktijkopleider kan het IOP op Onderwijsportaal indienen zodra bekend is in welke groep de deelnemer is ingedeeld. Het IOP wordt besproken tijdens het IOP-gesprek bij de start van het cursorisch onderwijs.
Cursorisch onderwijs | ||
Contacturen (verkort) | Praktijkopdrachten/ zelfstudie (verkort) | |
Diagnostiek, inclusief indicatiestelling | 200 | 160 |
Behandeling, inclusief psychotherapie | 200 (0) | 160 (0) |
Wetenschappelijk onderzoek en innovatie | 100 | 240 |
Management en overige taken | 100 | 200 |
Totaal | 600 (400) | 760 (600) |
Binnen het cursorisch programma volg je cursussen op het gebied van diagnostiek, indicatiestelling, behandeling/interventies, wetenschap en management in een geïntegreerd programma. Het cursorisch programma is zodanig ingedeeld dat het theoretische ondersteuning biedt voor de uitvoering van de psychodiagnostiek en de behandeling binnen het praktijkonderwijs.
Naast het verplicht bijwonen van de cursussen wordt je verwacht dat je de opgegeven literatuur bestudeert en praktijkopdrachten maakt die binnen de praktijkopleidingsinstelling moeten worden uitgevoerd. De praktijkopdrachten worden vervolgens in de opleiding ter discussie gesteld en/of geëvalueerd. Mede hierdoor wordt binnen de opleiding de afstemming tussen theorie en praktijk bevorderd en gewaarborgd.
Elke lesblok bestaat uit een aantal dagen. Gedurende vier jaar wordt op een vaste weekdag les gegeven. In verband met keuzemodules wordt soms uitgeweken naar een andere dag.
Het volledige en actuele rooster van het cursorisch onderwijs is te raadplegen via de agenda in Onderwijsportaal.
- Inhoud en duur van het onderdeel
- Doelstellingen en/of eindtermen
- Werkwijze
- Beoordelingscriteria en toetsvorm
- Literatuur (verplicht en aanbevolen)
Als deelnemer aan de opleiding V&O volg je binnen jouw opleidingstraject twee modules naar keuze. De keuzemodules worden aangeboden in het tweede, derde en vierde jaar van de KP V&O opleiding. Meer informatie vind je bij de inhoud van de keuzemodules en de spelregels en veelgetelde vragen.
Keuzemodules K&J
Deelnemers aan de opleiding K&J volgen met de opleidingsgroep twee modules naar keuze. Meer informatie vind je bij de inhoud van de keuzemodules en de spelregels en veelgestelde vragen. Voor deelnemers die zijn gestart in 2021, 2022 en 2025 geldt deze optie niet.
Voor aanvang van elk lesblok krijg je eventueel aanvullende literatuur via Onderwijsportaal. Het komt voor dat je voor een lesblok aanvullende boeken moet aanschaffen. Deze kosten vallen buiten de opleidingsprijs en worden geschat op ongeveer € 1.200 voor de hele opleiding.
De beoordeling van het gehele cursorisch onderwijs bestaat uit een tweetal onderdelen:
- De beoordeling van toetsen en (vervangende) opdrachten
- De mate van aanwezigheid en actieve inbreng tijdens de cursussen
Voor iedere verplichte cursorische toets wordt een toetsdocent aangewezen. Dit is meestal de docent die het onderdeel geeft, maar kan ook iemand anders zijn. De toetsdocent is verantwoordelijk voor het maken en beoordelen van de toets, inclusief herkansingen.
Toetsen inleveren
Via Onderwijsportaal kom je bij de toetsen en kun je toetsen inleveren. De beoordeling en feedback ontvang je ook via Onderwijsportaal.
Op Onderwijsportaal vind je de inlevertermijnen. Uit het onderwijs en examenreglement volgt dat wanneer een toets niet wordt ingeleverd of niet op tijd wordt ingeleverd, het lesonderdeel niet is behaald (niet voldaan).
Als je een toets door overmacht niet tijdig kunt maken, neem je voorafgaand aan de toets per mail contact op met de (toets)docent en de opleidingsmedewerker.
Toetsresultaat en feedback
Binnen 30 dagen na de dag waarop de toets is afgenomen plaats de toetsdocent het resultaat op Onderwijsportaal. De beoordelingsschaal bestaat uit goed, ruim voldoende, voldoende of onvoldoende.
Indien het beoordelingsresultaat van een cursorische toets onvoldoende is, kun je met een herkansing alsnog voldoende halen. Als de herkansing ook onvoldoende is, mag je het studieonderdeel eenmalig opnieuw volgen. Haal je dan nogmaals een onvoldoende, dan krijg je een judicium abeundi zoals bedoeld in de Onderwijs- en examenregeling (OER). Dit betekent dat je de opleiding niet verder kan vervolgen. In heel bijzondere omstandigheden kan de hoofdopleider hiervan afwijken.
Als je voor drie toetsen via een herkansing een voldoende hebt gehaald, vindt er een gesprek met de hoofdopleider plaats. Bij dit gesprek wordt ook jouw praktijkopleider uitgenodigd.
Daarnaast staan in het portfolio:
- Alle studieonderdelen van het curriculum
- Eventuele afwezigheid
- Toetsresultaten
- Eventueel verleende vrijstellingen
- In geval van afwezigheid tussen 0% en 20% in een lesblok moet je gemiste delen compenseren.
- Neem in geval van afwezigheid altijd contact op met de opleidingsmedewerker. De opleidingsmedewerker informeert je of, en zo ja bij welke opleidingsgroep, je de lesdag kunt inhalen.
- Indien er geen inhaalopties zijn, dan maak je een vervangende opdracht. Voor de richtlijnen van de vervangende opdracht voor KP K&J klik hier. Voor de vervangende opdracht KP V&O neem je contact op met de opleidingsmedewerker. De vervangende opdracht moet uiterlijk een maand na datum van het gemiste lesonderdeel worden voltooid.
- In geval van meer dan 20% afwezigheid in een lesblok volg je het lesblok opnieuw. Over de gehele opleiding mag je niet meer dan 10% missen.
Als er meer dan 10% afwezigheid dreigt te ontstaan, dan stel je zelf de manager opleidingen en de praktijkopleider hiervan op de hoogte. De hoofdopleider bepaalt dan in overleg met de manager opleidingen welke stappen er vervolgens genomen worden. Absentie blijft - ook na compensatie door een vervangende opdracht - meetellen tot het in de onderwijs en examenregeling gestelde maximum percentage absentie (10%).
De Stichtingen BoPP Midden Nederland en West Nederland zullen zich bij langer durende afwezigheid inspannen om naar een oplossing te zoeken. Het kan voorkomen dat, bij wijze van uitzondering, de module na afronding van het cursorisch deel van de opleidingsgroep in een andere opleidingsgroep gevolgd kan worden, maar dat is niet altijd mogelijk.
Het is belangrijk dat je langdurige afwezigheid, door bijvoorbeeld zwangerschap of ziekte, doorgeeft aan het opleidingsregister van de FGzPt.
Opleidingsdagen en vakantieperiodes die hiermee niet overeenkomen, worden ruim van tevoren bekend gemaakt. Het is niet toegestaan om vrij te nemen van lesdagen wegens vakantie.
Daarnaast ontvang je na de KP-opleiding het getuigschrift Psychotherapeut. Hiermee kun je je als psychotherapeut inschrijven in het BIG-register.
Op aanvraag is het getuigschrift in het Engels te verkrijgen. Je verzoek hiervoor richt je aan de opleidingsmedewerker.
In de verkorte KP-opleiding krijg je vrijstellingen voor:
- het onderdeel behandeling
- supervisies over psychotherapie
- leertherapie
Praktijkonderwijs | |||
Aantal uren (verkort) | Supervisie (verkort) | Leertherapie (verkort) | |
Diagnostiek, inclusief indicatiestelling | 1080 | 50 | 50 (0) |
Behandeling, inclusief psychotherapie | 1080 (0) | 135 (0) | |
Wetenschappelijk onderzoek en innovatie | 540 | 25 | |
Management en overige taken | 540 | 25 | |
Totaal | 3240 (2160) | 235 (100) | 50 (0) |
Meer informatie over rollen en kwalificatie-eisen in de praktijkbegeleiding vind je onder het kopje ‘Rollen en kwalificatie-eisen’.
In deze animatie laten we zien wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van praktijkopleiders van de postmaster BIG-opleidingen psychologie: Praktijkopleider: taken en verantwoordelijkheden - YouTube.
- Minimaal drie jaar geregistreerd als klinisch psycholoog en ten minste twee jaar fte werkervaring als zodanig binnen de betreffende leeftijdsdifferentiatie volwassenen & ouderen of kinderen & jeugd
- Werkzaam op jouw afdeling
- Aanwezig op jouw werktijden
- Onderschrijft de beroepsethiek voor psychologen/pedagogen
- Werkbegeleiding bij voorkeur individueel
- Zwaarte van het werk
- Het halen van leerdoelen
- Voortgang supervisie
- Aansluiting bij het cursorisch onderwijs
- Omgang met collega’s
- Positie op de afdeling en in de instelling
- Inschatten van de afstemming van jouw bekwaamheid op jouw te taken
De werkbegeleider begeleidt jou dus in de inhoud van het werk in de dagelijkse praktijk. De inrichting van de werkbegeleiding geschiedt in opdracht van en in nauw overleg met de praktijkopleider. Er vindt periodiek afstemming plaats van de praktijkopleider met de werkbegeleider over de gang van zaken op de werkplek in relatie tot de opleidingseisen.
Verantwoordelijkheid
De werkbegeleider is (tuchtrechtelijk) verantwoordelijk voor al de door jou geleverde patiëntenzorg. Dit betekent dat de werkbegeleider tuchtrechtelijk kan worden aangesproken op het handelen (of niet handelen) van jou als deelnemer. Daarom dient de werkbegeleider op de hoogte te zijn van je werkzaamheden en je te begeleiden in je professionele handelen.
De inrichting van de werkbegeleiding gebeurt in opdracht van en in nauw overleg met de praktijkopleider. Er vindt periodiek afstemming plaats tussen jouw praktijkopleider en jouw werkbegeleider over de gang van zaken op de werkplek in relatie tot de opleidingseisen.
Verslaglegging
Jaarlijks wordt de werkbegeleiding door de praktijkopleider en jou geëvalueerd. Deze evaluatie is onderdeel van het jaarverslag. De praktijkopleider betrekt de werkbegeleider bij deze evaluatie.
Meer informatie over rollen en kwalificatie-eisen in de praktijkbegeleiding vind je onder het kopje ‘Rollen en kwalificatie-eisen’.
In deze animatie laten we zien wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van werkbegeleiders en supervisoren van de postmaster BIG-opleidingen psychologie: Werkbegeleider: taken en verantwoordelijkheden - YouTube.
Start supervisie
Omdat je al Gz-psycholoog ben, kun je meteen vanaf het begin van de KP-opleiding starten met supervisie.
Supervisie per differentiatie
Supervisie KP V&O:
- 50 uur supervisie over diagnostiek, inclusief indicatiestelling
- 75 uur supervisie over psychotherapie met individueel volwassenen in twee verschillende referentiekaders
- 25 uur supervisie over psychotherapie met groepen of systemen
- 35 uur supervisie over psychotherapie naar keuze
Supervisie KP K&J als volgt:
- 50 uur supervisie over diagnostiek, inclusief indicatiestelling
- 25 uur supervisie over individuele psychotherapie bij kinderen, evenwichtig verdeeld over twee verschillende referentiekaders
- 25 uur supervisie over individuele psychotherapie bij adolescenten, evenwichtig verdeeld over twee verschillende referentiekaders
- 25 uur supervisie over systeemtherapie
- 25 uur supervisie over ouderbegeleiding
- 35 uur supervisie naar keuze te verdelen over de categorieën of een alternatief als ouder-kindbehandeling of psychotherapie bij volwassenen.
De leer- en aandachtspunten van de supervisie houd je bij in een (kort) verslag. Supervisie is in principe individueel. Eén uur supervisie bestaat uit minimaal 45 minuten een-op-een contact en valt binnen jouw reguliere werktijd. De overige tijd kun je voor voorbereiding/uitwerking gebruiken. In het jaarverslag vragen wij deze sessie als volgt te vermelden: één uur (individuele supervisie).
Wanneer de supervisie in groepsverband plaatsvindt, gelden de volgende regels:
- Bij twee supervisandi duurt één sessie minimaal één uur. In het IOP en bij de jaarlijkse urenregistratie opOnderwijsportaal vermeld je deze sessie als volgt: één uur (omgerekend op basis van groepssupervisie met twee supervisandi).
- Bij drie supervisandi duurt één sessie minimaal 1,5 uur. Bij vier supervisandi (het maximum) duurt één sessie minimaal 2 uur. In het IOP en bij de jaarlijkse urenregistratie op Onderwijsportaal vermeld je deze sessie als volgt: één uur (omgerekend op basis van groepssupervisie met (vermelding aantal) supervisandi.
Meer informatie over rollen en kwalificatie-eisen in de praktijkbegeleiding vind je onder het kopje ‘Rollen en kwalificatie-eisen’.
In deze animatie laten we zien wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van werkbegeleiders en supervisoren van de postmaster BIG-opleidingen psychologie: Werkbegeleider: taken en verantwoordelijkheden - YouTube.
Een leertherapie bestaat uit tenminste 50 therapiezittingen van drie kwartier en kan bij aanvang van de opleiding starten. Tenminste de helft van de leertherapie volg je bij één leertherapeut. De hoofdopleider en/of de praktijkopleider kunnen desgewenst adviseren t.a.v. de keuze van de leertherapeut.
De leertherapeut dient als leertherapeut erkend te zijn door één van de specialistische psychotherapie verenigingen (SPV) en tevens geregistreerd psychotherapeut dan wel klinisch psycholoog te zijn. Het is raadzaam om bij de keuze van de leertherapeut rekening te houden met een eventueel gewenst lidmaatschap van een SPV.
De inrichting van de begeleidingsstructuur wordt met de hoofdopleider/jaargroepopleider besproken in het IOP-gesprek. De hoofdopleider/jaargroepopleider houdt hiermee zicht op de begeleiding en mogelijke wisselingen hierin via wijzigingen in het IOP, de jaarverslagen en de evaluatiegesprekken na het eerste en derde opleidingsjaar.
Er zijn landelijke kwalificatie-eisen voor de opleiders in de praktijk. Deze zijn vastgelegd in het Besluit Specialisme Klinisch Psycholoog. Deze regels zijn bindend en nader omschreven in het document Taken en verantwoordelijkheden in de praktijkopleiding tot Gz-psycholoog en Gz-psycholoog-specialist.
Een hoofdopleider kan dispensatie verlenen voor de geformuleerde eisen van de praktijkbegeleiding, indien zij van oordeel is dat de betrokkene aantoonbaar beschikt over een niveau van functioneren dat overeenkomt met de gestelde eisen.
In aanvulling op het opleidingsplan is een landelijk toetsboek ontwikkeld waarin praktijktoetsen en beoordelingsinstrumenten staan. Aan het eind van de opleiding dienen alle vereiste formulieren en beoordelingen m.b.t. het praktijkgedeelte in het portfolio te zijn opgenomen. Informatie over de praktijktoetsen en welke voor jou van toepassing zijn, vind je terug op Onderwijsportaal.
Het portfolio is een verzameling van documenten op grond waarvan de voortgang van de deelnemer kan worden beoordeeld, zoals onder andere het IOP en de KBS-toetsen (zie: toetsboek). Het portfolio is bedoeld om de opleiding voor de deelnemer en de (praktijk)opleider te structureren, om de deelnemer aan te zetten tot zelfreflectie en actief leren, en om de voortgang te volgen en zo nodig bij te sturen. Je bent als deelnemer zelf verantwoordelijk voor het bijhouden.
Bij aanvang van de opleiding beoordeel je in samenspraak met de praktijkopleider je eigen competenties door het invullen van het digitale competentieprofiel. In dit profiel wordt de voortgang van de competentieontwikkeling vastgelegd. Vervolgens wordt je voortgang op de competentiegebieden ieder jaar met jou geëvalueerd en beoordeeld door je praktijkopleider en verwerkt in het competentieprofiel. Dit gebeurt tijdens het voortgangsgesprek met de praktijkopleider. Het doel is dat jij en je praktijkopleider gezamenlijk reflecteren op jouw voortgang. Voor je portfolio hoef je hiervoor géén "formulier: Voortgangsgesprek praktijk" in te vullen. Dit formulier is terug te vinden in het Toetsboek klinisch psycholoog, en is alleen voor intern gebruik binnen de praktijk.
Onvoldoende beoordeling praktijkonderwijs
Een onvoldoende beoordeling van het praktijkonderwijs krijg je wanneer je praktijkopleider op een (of meerdere) competentiegebied(en) een onvoldoende beoordeling geeft. De hoofdopleider/jaargroepopleider stelt hierna aan de hand van deze beoordeling de definitieve beoordeling over de voortgang van de competentieontwikkeling in de praktijk vast middels het geven van akkoord (op de beoordeling van de praktijkopleider) in Onderwijsportaal.
Zoals vermeld in de Onderwijs en Examenregeling (OER) heb je bij een onvoldoende beoordeling recht op een herkansing. Voor het praktijkonderwijs bestaat de herkansing uit een beoordelingstraject. Er geldt de volgende procedure:
- Voor de start van het beoordelingstraject wordt een plan van aanpak gemaakt waarin concrete acties ter verbetering van de onvoldoende beoordeelde competentiegebieden worden vastgesteld. De uitwerking van het plan van aanpak geschiedt aan de hand van de indicatoren die horen bij de onvoldoende beoordeelde competentiegebieden. Zoals vermeld in het Toetsboek van de opleiding: Een indicator is waarneembaar en meetbaar gedrag of het resultaat van dat gedrag.
- De praktijkopleider is verantwoordelijk voor het opstellen van het plan van aanpak. Hierbij zijn de deelnemer, de hoofdopleider of jaargroepopleider en eventueel de opleidingsmanager betrokken.
- Het plan van aanpak wordt door de praktijkopleider in Onderwijsportaal geplaatst onder ‘Aandachtspunten en afspraken’.
- Het beoordelingstraject heeft een looptijd van drie maanden. De startdatum van het beoordelingstraject wordt gezamenlijk vastgesteld en vastgelegd in het plan van aanpak;
- In het plan van aanpak wordt de datum van beoordeling van het beoordelingstraject vastgelegd, alsmede wie bij deze beoordeling betrokken zijn. Dit zijn minimaal de praktijkopleider en de hoofdopleider/jaargroepopleider;
- Is de beoordeling van één of meerdere competentiegebieden na afloop van het beoordelingstraject onvoldoende, dan is er nog één herkansing mogelijk;
- Er volgt een (herzien) plan van aanpak.
- Het herkansings-beoordelingstraject heeft wederom een looptijd van drie maanden;
- Is de beoordeling van één of meerdere competentiegebieden na afloop van het herkansings-beoordelingstraject opnieuw onvoldoende, dan eindigt de opleiding.
Over ieder jaar schrijf je een jaarverslag. In dit verslag reflecteer je op je eigen competentieontwikkeling en benoem je leerdoelen voor de komende periode. Een evaluatie door de praktijkopleider, werkbegeleider en supervisor van het afgelopen jaar maakt deel uit van dit verslag. Bij goedkeuring op Onderwijsportaal wordt ook een selectieve beoordeling gevraagd aan de praktijkopleider. Tot slot wordt het verslag ter beoordeling voorgelegd aan de hoofdopleider of jaargroepopleider.
Na het eerste en derde jaar van de opleiding vindt een evaluatiegesprek plaats. Voor de vierjarige opleiding valt dit samen met het eerste en derde jaarverslag en competentiebeoordeling. Hierbij ben jij, de hoofd- of jaargroepopleider en de praktijkopleider aanwezig. Tijdens dit gesprek wordt jouw functioneren in de praktijk besproken en worden afspraken gemaakt voor de volgende periode. Ook jouw functioneren in het cursorisch onderwijs kan worden besproken. Bij afronding van de opleiding vindt een eindgesprek plaats met je praktijkopleider en ontvang je een overall geschiktheidsbeoordeling door je praktijkopleider en hoofd- of jaargroepopleider.
Meer informatie over en de sjablonen voor verslagen vind je op Onderwijsportaal.
De opleiding kent een vaste gesprekkenstructuur. De gesprekken en benodigde voorbereiding staat in bijlage ‘Overzicht gesprekken en verslagen’. De uitnodiging voor de gesprekken wordt verzonden naar de praktijkopleider, die het gesprek mede namens de deelnemer inplant via Onderwijsportaal.
De Onderwijs- en examenregeling (OER) is vastgesteld door de Stichting BoPP Midden Nederland en de Stichting BoPP West Nederland (zie belangrijke bijlagen/regelgeving). De examencommissie bewaakt de naleving van de OER.
Bezwaar en beroep
Tegen een door de hoofdopleider, praktijkopleider of een docent genomen besluit kun je een bezwaarschrift indienen bij de examencommissie conform onderstaande procedure.
Een bezwaarschrift moet je schriftelijk indienen binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit.
Je ondertekende bezwaarschrift bevat tenminste:
- Jouw naam en adres
- De redenen van het bezwaar
- Een duidelijke omschrijving van het besluit met datum waartegen het bezwaar is gericht met afschrift van het besluit.
Je kunt het bezwaarschrift richten aan de secretaris van de examencommissie:
Drs. Mirjam Niemans
030 230 84 33
m.niemans@rinogroep.nl
Voor verdere informatie zie artikel 10.1 van de Onderwijs- en examenregeling (OER).
In voorbereiding op de afronding van de opleiding controleren de deelnemer, praktijkopleider en jaargroepopleider het BIG-portfolio met de volgende checklist:
- Er is voldaan aan de vereiste praktijkuren
- Er is voldaan aan het vereiste aantal praktijktoetsen CGO
- Het IOP (incl. einddatum praktijkopleiding) en alle benodigde periodeverslagen met geschiktheidsbeoordelingen zijn akkoord
- In het competentieprofiel zijn alle competenties op of boven het vereiste eindniveau beoordeeld
- De selectieve toetsen zijn minimaal met een voldoende beoordeeld
- Er zijn geen openstaande absenties in het cursorisch onderwijs
- Evaluatiegesprekken zijn gevoerd
Voor het samenstellen van het getuigschrift worden je persoonsgegevens gebruikt vanuit het portaal. We verzoeken je om deze te controleren door rechts bovenin op je profiel te klikken, zodat de juiste gegevens op het getuigschrift komen te staan.
Het getuigschrift wordt afgegeven op je geboortenaam. Dit zijn je volledige voornamen + geboortenaam (en niet je aangetrouwde naam). Hiernaast dient de juiste titulatuur en geboorteplaats te zijn ingevuld. Als je geboorteland verschilt van Nederland dan verzoeken we je deze ook in te vullen.
Uitloop opleiding
Als je uitloop hebt van de opleiding en na de diplomering nog praktijk en/of cursorisch onderwijs volgt dan geldt het volgende:
- Loop je niet langer dan 3 maanden uit, dan schrijf je het (eind)verslag over een langere laatste periode.
- Loop je langer dan 3 maanden uit, dan schrijf je elk volgende periode een verslag en registreer je de uren. Je kan als deelnemer zelf een nieuwe periode aanmaken met de button ‘Periode toevoegen’ rechtsboven.
Einddatum getuigschrift
De formele einddatum van de opleiding is de datum waarop aan alle vereisten voor de opleiding is voldaan. Deze datum wordt als volgt vastgesteld:
- De einddatum praktijkopleiding is de datum dat aan alle praktijk vereisten is voldaan. Deze datum wordt door de praktijkopleider vermeldt in het portfolio van de deelnemer.
- De einddatum cursorische opleiding is de datum dat aan alle cursorische vereisten is voldaan. Deze datum wordt door de jaargroepopleider vastgesteld.
Getuigschrift ontvangen
Het getuigschrift wordt uitgereikt tijdens de diplomering van je opleidingsgroep. Als je op deze datum nog niet voldoet aan de opleidingseisen, dan ontvang je een concept-dossioma (en nog geen getuigschrift).
Als je tot drie weken voorafgaand aan de diplomering voldoet aan de opleidingseisen, heb je de mogelijkheid om het getuigschrift eerder per post te ontvangen. Indien je hiervoor in aanmerking komt en dit wenst, neem dan tijdig contact op met de opleidingsmedewerker.
Op aanvraag is het getuigschrift in het Engels te verkrijgen. Je verzoek hiervoor richt je aan de opleidingsmedewerker.
Registratie als klinisch psycholoog
Na succesvolle afronding van de KP-opleiding ontvang je na enkele weken het getuigschrift. Met een afschrift van dit getuigschrift kun je de registratie tot Klinisch Psycholoog aanvragen bij de Commissie Registratie en Toezicht (CRT) van de FGzPt.
Daarnaast ontvang je na de KP-opleiding het getuigschrift Psychotherapeut. Hiermee kun je je als psychotherapeut inschrijven in het BIG-register.
Docent worden bij de RINO Groep?
Heb je interesse om na afronding van de opleiding je kennis over te dragen als docent kijk dan voor meer informatie op onze docenten pagina en/of neem voor vragen contact op met P&O docenten via docentencontact@rinogroep.nl.
Over de organisatie van de opleiding
- Opleidingsplan klinisch psycholoog
- Toetsboek klinisch psycholoog
- Overzicht gesprekken en verslagen
- Missie en visie opleiding tot Klinische Psycholoog K&J
- Missie en visie opleiding tot Klinische Psycholoog V&O
- Competentiegericht Opleiden - Getting Started
- Competentieprofiel KP
- Schema: Bij wie kan je waarvoor terecht?