Onderzoeken wat echt helpend is
De IMH-visie is een manier om naar jonge kinderen te kijken. ‘Je neemt alle facetten van het welzijn mee in de benadering’, legt Lisa uit. ‘Als ouders hun kind bij ons aanmelden met bijvoorbeeld slaapproblemen, dan kijken we niet alleen naar de slaapsituatie, maar ook naar de gezondheid van het kind, hoe het zich ontwikkelt, in welke omgeving het opgroeit en met welke mensen. Bij jonge kinderen is er altijd het appèl om snel een advies te geven of met een oplossing te komen. Je ziet immers een jong kind en ouders die lijden. Maar het is als hulpverlener belangrijk de tijd te nemen om te onderzoeken wat echt helpend is. Als er een snel advies mogelijk was, hadden de ouders dat al gehad. Ze zijn waarschijnlijk al bij het consultatiebureau geweest, bij de huisarts, bij andere hulpverleners, hebben het internet afgezocht. Daarom besteden we in de opleiding tijd aan het leren vertragen en kijken naar de onderliggende dynamieken.’‘Kijk eerst eens rustig wat er aan de hand is. Hoe zitten de ouders erbij? Zijn ze ontvankelijk voor zo'n advies? Vragen ze überhaupt om een advies? Wat doet dat advies met de ouder? Vaak is dat al een deel van de oplossing. De druk om een lijdend kind snel te helpen is enorm. We leven ook in een maatschappij waarin we snelle oplossingen willen. En dan zijn er nog de wachtlijsten, ook voor problemen met jonge kinderen. Ik leid professionals op om te blijven reflecteren en voelen. Te kijken naar wat het gezin nodig heeft, waar de stress vandaan komt en hoe je die omlaag krijgt. In de IMH-opleiding bieden we hun kennis en tools om te kijken naar wat er onderliggend speelt.’