Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften vragen veel van de deskundigheid van onderwijsprofessionals in het basisonderwijs. Met deze cursus vergroot je je kennis en vaardigheden op dit gebied. Je leert diagnoses vertalen naar concrete onderwijsbehoeften en krijgt praktische handvatten om deze leerlingen nog beter te begeleiden en tot leren te brengen.
Er wordt aandacht besteed aan:
- het onderscheid tussen een probleem en een stoornis
- ontwikkeling- en leerstoornissen van kinderen in de basisschoolleeftijd
- werkhouding: wat is het? Wat zijn de executieve functies die hierop van invloed zijn? Wat zegt dit over het functioneren in de onderwijspraktijk?
- intelligentieprofielen: wat zeggen ze? Wat vraagt dit van de onderwijspraktijk?
- motiveringstechnieken: hoe blijf je als school gemotiveerd om een complexe leerling te begeleiden?
- coachingstechnieken: hoe coach je als orthopedagoog/psycholoog de leerkrachten om met kinderen met 'moeilijk of lastig gedrag' in de klas om te gaan en tot leren te blijven stimuleren?
- samenwerken met kind en ouders
- samenwerking tussen leerkracht en orthopedagoog/psycholoog: spreken van dezelfde taal in belang van het kind
- hoe zorg je voor een goede samenwerking in de begeleiding/behandeling van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?